آیا وایکینگ ها به دلیل بالا آمدن سطح دریا در گرینلند فرار کردند؟ دیجیاتو

[ad_1]

در سال 1721، یک مبلغ نروژی به گرینلند سفر کرد، به این امید که نوادگان وایکینگ ها را که در آنجا زندگی می کردند، به پروتستان دعوت کند. وقتی او وارد شد، تنها آثاری که از جامعه نورس یافت، ویرانه های شهرهای متروکه 300 سال پیش بود.

هیچ سند مکتوبی وجود ندارد که توضیح دهد چرا وایکینگ ها رفتند یا مردند. اما به گفته محققان در نشست انجمن ژئوفیزیک آمریکا در نیواورلئان در دسامبر، یک شبیه‌سازی جدید از سواحل گرینلند نشان می‌دهد که با افزایش پوشش یخی جزیره در آن زمان، سطح دریا به شدت افزایش یافت.

به گفته ماریسا بورگین، ژئوفیزیکدان دانشگاه هاروارد، تغییر خط ساحلی علفزار و زمین های کشاورزی را خفه کرده است و ممکن است در پایان دادن به سبک زندگی اسکاندیناویایی در گرینلند نقش داشته باشد.

گرینلند ابتدا توسط گروهی از مهاجران وایکینگ در 14 کشتی به رهبری اریک رد که در سال 985 به دلیل قتل از ایسلند اخراج شد، مستعمره شد. اریک و پیروانش در جنوب گرینلند مستقر شدند، جایی که آنها و فرزندانشان به شکار، چرای گاوهای خود، ساختن کلیساها و فروش شاخ خوکچه هندی به اروپایی ها پرداختند.

باستان شناسی وایکینگ ها - نقشه - اسکان وایکینگ ها در class=

آنها در زمانی به گرینلند رسیدند که به «قرون وسطی داغ» معروف بود. زمانی که شرایط آب و هوایی اروپا و گرینلند برای قرن ها معتدل بوده است. اما در سال 1350 با شروع عصر یخبندان جزئی، آب و هوا رو به وخامت گذاشت. دوره ای از خنک سازی منطقه ای که تا پایان قرن نوزدهم ادامه داشت.

محققان مدت‌ها بر این باور بودند که تغییرات سریع آب و هوا ممکن است به ناپدید شدن جامعه اسکاندیناوی در گرینلند کمک کرده باشد. بویانگ ژائو، دیرینه شناس دانشگاه براون که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت که این جزیره احتمالاً در 100 سال اخیر سکونت گاه اسکاندیناوی بسیار سردتر شده است. به گفته وی، دمای پایین، کشاورزی و دامداری را بسیار دشوار کرده است.

به گفته برجین و همکاران، این دمای پایین اثر دیگری بر گرینلند داشت: گسترش مداوم لایه یخی جزیره.

به گفته بورژوا، اگرچه سطح دریاها اغلب با ذوب شدن صفحات یخ همراه است، اقیانوس ها در همه جا به یک شکل بالا و پایین نمی روند.

دو دلیل اصلی برای این وجود دارد: اول اینکه یخ سنگین است. وزن خالص صفحات یخ به زمینی که روی آن ایستاده اند فشار می آورد. یعنی هر چه صفحات یخی بزرگتر باشند، زمین بیشتر فرو می رود. دوم، جاذبه. جرم زیاد صفحات یخ نیروی گرانشی بر آب های اطراف وارد می کند. این باعث می شود که آب دریا به صورت یخ در اطراف گرینلند بالا بیاید، بنابراین آب نزدیک ساحل بالاتر از آب اقیانوس باز است. با رشد صفحات یخی، این تنش افزایش می یابد و سطح دریا در نزدیکی ساحل بالا می رود.

هفته گذشته برای اولین بار در تاریخ ثبت شده بر روی کلاهک یخی گرینلند بارید - class=

برجین و همکارانش با شبیه‌سازی اثر وزن و فشار یخ بر روی آب‌های گرینلند دریافتند که سطح آب آنقدر بالا رفته است که در برخی مناطق صدها متر از ساحل را غرق کرده است. آنها می گویند که بین زمانی که وایکینگ ها وارد شدند و زمانی که آنها رفتند، سیل شدید ساحلی رخ داد به طوری که سرزمین هایی که زمانی به هم متصل بودند در نهایت توسط آب از هم جدا شدند.

امروزه برخی از زیستگاه‌های وایکینگ‌ها به دلیل تغییرات آب و هوایی که با ذوب شدن ورقه‌های یخی گرینلند جبران می‌شود، با افزایش سطح آب جهانی غرق شده‌اند. به گفته برجین، اتفاقی مشابه احتمالاً در قرن 14 و 15 رخ داد و زمین هایی را که اسکاندیناوی ها به کشاورزی و دامداری وابسته بودند، ویران کرد.

بورژوا می‌گوید: «تئوری‌های قبلی در مورد چرایی جدایی وایکینگ‌ها بر این عقیده بود که همه آن‌ها در اثر سرمای شدید مرده‌اند، زیرا نمی‌توانستند سازگار شوند». اما حفاری های باستان شناسی داستان ظریف تری را بیان می کند. آنها نشان می دهند که مردم اسکاندیناوی در گرینلند با افزایش وابستگی خود به غذاهای دریایی در قرن گذشته اقامت در آنجا، سبک زندگی خود را تغییر داده اند.

با این حال، یادگیری سازگاری در مواجهه با موقعیت‌های غیرقابل استفاده، آسان نبوده است. ژائو می‌گوید این ایده که افزایش سطح دریا یکی از چالش‌های این افراد است، مزایای خود را دارد. لازم به ذکر است که دلایل ناپدید شدن وایکینگ ها از گرینلند ظریف بود.

به عنوان مثال، با افزایش تغییرات آب و هوایی و عصر یخبندان، این افراد احتمالاً خود را از مسیرهای تجاری منزوی تر می بینند. و در اواسط قرن چهاردهم، مرگ سیاه سراسر اروپا را فرا گرفت و بزرگترین بازار شاخ‌های خوک‌ماهی وایکینگ‌ها را مختل کرد.

چه اتفاقی برای وایکینگ های گرینلند افتاد؟  - علمی class=

ژائو می گوید: «مردم وایکینگ آمده اند و رفته اند. اما هنوز بسیاری از سؤالات حل نشده وجود دارد – به عنوان مثال، چرا دقیقاً آنها از هم جدا شدند.

آخرین سند مکتوب این انجمن نامه ای است در وصف یک عروسی در سال 1408. چند سال بعد این زوج به ایسلند نقل مکان کردند و در آنجا کشاورزی را آغاز کردند. دلیل انتخاب این خانواده برای رفتن در تاریخ گم شده است، اما طبق تحقیقات جدید، افزایش سطح دریا ممکن است بخشی از این معامله باشد.

[ad_2]

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.