دانشمندان نسبت به افزایش خطرناک انتشار متان در جو زمین هشدار دادند – Zomit

[ad_1]

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA) در ژانویه سال جاری (دسامبر 1400)، غلظت متان در جو در سال گذشته از 1900 قسمت در میلیارد فراتر رفت. این عدد تقریباً سه برابر انقلاب پیش از صنعت است. دانشمندان بر این باورند که این نقطه عطف تلخ اهمیت توافقی را که در اجلاس آب و هوای COP26 در سال 2021 برای کاهش انتشار متان به دست آمد، برجسته می کند. شایان ذکر است که متان یک گاز گلخانه ای است و از نظر آسیب رساندن به جو و زمین حداقل 28 برابر قویتر از دی اکسید کربن است.

رشد انتشار متان در اواخر هزاره دوم کند شد. اما در حدود سال 2007 دوباره به سرعت و به طور مرموزی شروع به افزایش کرد. این افزایش باعث نگرانی بسیاری از محققان شده است. آنها نگران این هستند که گرمایش جهانی مکانیزم بازخوردی برای آزادسازی هرچه بیشتر متان ایجاد کند. در چنین شرایطی کنترل افزایش دمای زمین دشوارتر از وضعیت فعلی خواهد بود.

یوان نیسبتآگام، دانشمند زمین از رویال هالووی، دانشگاه لندن در انگلستان، می گوید.

سطح متان به سرعت در حال افزایش است.

به گفته وی، انتشار گازهای گلخانه‌ای و تسریع روند طی چند سال اخیر، بر اساس بررسی‌های انجام شده، هدف اصلی جامعه جهانی برای محدود کردن گرمایش زمین به 1.5 تا 2 درجه سانتی‌گراد نسبت به قبلی را تهدید بزرگی می‌کند. دمای صنعتی

نمودار افزایش سطح متان اتمسفرروند نگران کننده: سطح متان در جو زمین از زمان انقلاب صنعتی در حال افزایش بوده است. این افزایش بین سال‌های 1999-2006 کند شد. اما از سال 2007 شیب نمودار دوباره تندتر شده است و این افزایش در تصویر قابل مشاهده است (نمودار طبیعت)

الگوهای مرموز

محققان بیش از یک دهه است که از هواپیما، اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای و مدل‌های علمی برای درک عواملی که انتشار متان را افزایش می‌دهند، استفاده می‌کنند. پس از تحقیقات فراوان، آنها چندین توضیح ممکن برای این افزایش یافتند. توضیحات احتمالی شامل دلایل مختلفی است: از گسترش استفاده از منابع نفت و گاز طبیعی و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای از محل های دفن زباله گرفته تا رشد گله های حیوانات و افزایش فعالیت میکروبی در تالاب ها.

الکس ترنرشیمی اتمسفر در دانشگاه واشنگتن در سیاتل می گوید:

دلیل افزایش متان واقعا ناشناخته است… با وجود تحقیقات زیاد، هنوز هیچکس پاسخ قطعی برای این موضوع پیدا نکرده است.

مقاله مرتبط:

یکی از سرنخ ها را می توان بر اساس ایزوتوپ مولکول های متان یافت. همانطور که می دانید بیشتر اتم های کربن موجود در طبیعت کربن 12 هستند. اما مولکول های متان گاهی اوقات حاوی ایزوتوپ سنگین تر کربن 13 نیز هستند. متان تولید شده توسط میکروب ها (به عنوان مثال، متان تولید شده پس از تخلیه کربن در تالاب یا متان تولید شده پس از تخلیه کربن در روده گاو) دارای 13 کربن کمتر از متان تولید شده توسط گرما و فشار آزاد شده در خاک در طول استخراج سوخت های فسیلی است. دانشمندان با مقایسه داده های تولید متان با داده های موجود در جو زمین سعی کرده اند منبع مرموز متان را درک کنند.

با بررسی متان و گاز اتمسفر نگهداری شده در هسته های یخ و برفی که دهه ها یا قرن ها پیش انباشته شده بودند، آنها توانستند نشان دهند که نسبت متان حاوی ایزوتوپ کربن 13 در جو زمین طی دو قرن پس از صنعتی شدن افزایش یافته است. انقلاب با این حال، از سال 2007، زمانی که سطح متان دوباره شروع به افزایش سریع‌تر کرد، نسبت متان حاوی کربن 13 شروع به کاهش کرد. برخی از محققان بر این باورند که این روند نشان می دهد که بیشتر افزایش در 15 سال گذشته ممکن است ناشی از منابع میکروبی باشد تا استخراج سوخت های فسیلی.

نمودار نسبت کاهش متان و ایزوتوپ کربن 13 اگرچه سطح متان اتمسفر از سال 2007 افزایش یافته است، نسبت متان با ایزوتوپ کربن 13 در حال کاهش است. برخی از دانشمندان معتقدند که این کاهش شیب به دلیل تأثیر میکروب ها است. میکروب ها اساساً متان ایزوتوپی کمتری تولید می کنند (نمودار Nature)

بازگشت به منبع

شین لانیک دانشمند جوی در آزمایشگاه نظارت جهانی NOAA در بولدر، کلرادو می گوید:

این یک سیگنال قوی است و نشان می دهد که فعالیت های انسانی به تنهایی مسئول افزایش نیست.

با استفاده از داده‌های کربن 13 در جو، تیم Lan تخمین زد که میکروب‌ها مسئول حدود 85 درصد افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای از سال 2007 هستند و استخراج و سوزاندن سوخت‌های فسیلی 15 درصد باقی‌مانده را تشکیل می‌دهد.

مقاله مرتبط:

همچنین سخت‌ترین مرحله، تلاش برای تعیین سهم نسبی میکروب‌ها از سیستم‌های مختلف، مانند تالاب‌های طبیعی یا دام‌های پرورش یافته توسط انسان و محل‌های دفن زباله است. این می تواند در پاسخ به این سوال که آیا پدیده گرمایش زمین به خودی خود به افزایش انتشار گاز متان کمک می کند بسیار مهم باشد. کمک یا شتابی که در اینجا در نظر می گیریم به طور بالقوه می تواند از طریق مکانیسم هایی مانند افزایش بهره وری تالاب های گرمسیری رخ دهد. برای یافتن پاسخ این سوال، لان و تیمش در حال کار بر روی مدل‌های جوی برای ردیابی منابع متان هستند.

نصبت می گوید:

آیا گرم شدن گرم شدن را تقویت می کند؟ . این سوال بسیار مهمی است تاکنون پاسخ قطعی نداریم. اما همانطور که شواهد نشان می دهد، باید باشد.

پاسخ این معما هرچه که باشد، مردم قطعا در بازی نقش دارند. بر اساس جدیدترین تجزیه و تحلیل ایزوتوپی، تیم لان تخمین می زند که منابع انسانی مانند دام، ضایعات کشاورزی، دفن زباله و استخراج سوخت های فسیلی حدود 62 درصد از کل انتشار متان را از سال 2007 تا 2016 به خود اختصاص داده اند.

جدول منابع گاز متان تولید شده در جو زمینمنابع مختلفی از متان منتشر شده در جو وجود دارد. به نظر می رسد بیشتر افزایش آلودگی متان به جای اینکه لزوماً مربوط به سوخت های فسیلی و سوزاندن آنها باشد، بیولوژیکی باشد (نمودار طبیعت)

معاهده جهانی کنترل متان

داده های ارائه شده در این مقاله نشان می دهد که می توان کارهای زیادی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای انجام داد. رایلی دورنCarbon Maper، یک کنسرسیوم غیرانتفاعی در پاسادنا، کالیفرنیا، می‌گوید:

علیرغم اعداد هشداردهنده NOAA برای سال 2021، دانشمندان اکنون اطلاعات لازم را برای کمک به دولت ها در انجام اقدامات دارند.

کنسرسیوم نقشه کربن از ماهواره ها برای شناسایی منبع انتشار گاز متان استفاده می کند. به عنوان مثال، Carbon Maper مستقر در نیویورک و صندوق غیرانتفاعی دفاع از محیط زیست مستقر در نیویورک در ماه گذشته داده های منتشر شده حداقل در سه سال گذشته را منتشر کردند که نشان می دهد 30 تاسیسات نفت و گاز در جنوب غربی ایالات متحده در مجموع نزدیک به 100000 مورد دارند. تن متان این رقم معادل اثر گرمایش نیم میلیون خودرو در سال است. این گروه ها استدلال می کنند که این تاسیسات می تواند به راحتی با جلوگیری از نشت متان از انتشار گازهای گلخانه ای جلوگیری کند.

مقاله مرتبط:

در COP26 در گلاسکو، انگلستان، بیش از 100 کشور توافقنامه جهانی متان را امضا کردند تا انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا سال 2030 در مقایسه با سال 2020 30 درصد کاهش دهند. دورن می‌گوید اقدامات عملی اکنون باید در کانون توجه قرار گیرد، از جمله در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​در سراسر جهان. او معتقد است:

مقابله با متان احتمالاً بهترین فرصت ما برای خرید زمان برای مقابله با مشکل بسیار بزرگتر انتشار CO2 در جهان است.

آخرین تحقیق در قالب مقاله در مجله نیچر موجود است.

[ad_2]

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.

تماس با ما