سازنده تراشه مغزی Neuralink برای ارتباطات مغزی

[ad_1]

Neuralink که توسط ایلان ماسک تأسیس شد، می‌خواهد از توسعه تراشه مغزی برای غلبه بر محدودیت‌های ارتباط انسان و رایانه استفاده کند تا مردم در نهایت بتوانند از آن استفاده کنند و مغز خود را به اینترنت برای دستگاه‌های دیجیتالی کنترل‌کننده مغز متصل کنند.

در زیر به معرفی شرکت نورالینک، ساختار تراشه مغزی این شرکت، نحوه عملکرد، کاربردها و کاربردهای آن و در نهایت دغدغه های مربوطه می پردازیم.

معرفی شرکت نورلینک

Nuralink در سال 2016 تاسیس شد و از آن زمان تاکنون روی این روش ارتباطی جدید کار می کند. این شرکت یکی از شرکت های عجیب و آینده نگر ایلان ماسک است که با هدف توسعه و ایجاد فناوری های ارتباطی عصبی و کاشت مغزی بین مغز و دستگاه های مختلف مانند این تراشه مغزی فعالیت می کند. این شرکت همچنین دستگاهی شبیه چرخ خیاطی ساخته است که می تواند رشته های بسیار نازکی به قطر 4 تا 6 میکرومتر را وارد مغز کند.

Neuralink که در حال حاضر با دانشمندان برجسته علوم اعصاب در دانشگاه های معتبر مختلف کار می کند، با سرمایه گذاری 158 میلیون دلاری در سانفرانسیسکو تاسیس شد. این شرکت همچنین با OpenAI، یک شرکت تحقیقاتی که هوش مصنوعی بی ضرر را برای خدمت به انسان توسعه می دهد، همکاری می کند.

تراشه مغزی Neuralink چیست؟

از طریق این تراشه عمل در مغز قرار دارد و افراد از طریق آن می توانند با وسایل مختلف ارتباط برقرار کرده و حتی آنها را کنترل کنند. این تراشه همچنین می تواند سیگنال های الکتریکی را بررسی کند مغز و به یافتن راه حل های مناسب برای درمان بیماری های مختلف و مشکلات مغزی کمک کند.

نورالینک
نحوه انتقال داده در فناوری نورلینک

برای استفاده از فناوری ارتباط مغزی Neuralink، که انتظار می‌رود در سال 2022 به صورت تجاری در دسترس قرار گیرد، مردم باید به تراشه‌ای به نام تراشه اجازه دهند. N1 قطر آنها 8 میلی متر است و مغز آنها به اندازه یک سکه است. این تراشه دارای چندین رشته سیم عایق با مجموع 1024 الکترود است.

سیم های تراشه N1
مقایسه اندازه تراشه Neuralink با انگشت کوچک دست انسان

در تئوری، این الکترودها می توانند فعالیت مغز را زیر نظر داشته و آن را به صورت الکتریکی تحریک کنند. اطلاعات این تراشه به صورت بی سیم به کامپیوتر یا هر دستگاه دیگری که کاربر بخواهد کنترل کند ارسال می شود. تراشه مغزی N1 به طور خودکار توسط یک ربات در حین جراحی وارد جمجمه می شود. به گفته سازنده، تارهای N1 تنها 100 میکرومتر ضخامت دارند که یک بیستم موی انسان است. افرادی که می خواهند از این ارتباط عصبی استفاده کنند، می توانند چندین عدد از این تراشه ها را به مغز خود وارد کنند تا کنترل قسمت های بیشتری از مغز را در دست بگیرند.

تراشه N1
تراشه N1

تراشه N1 چگونه کار می کند؟

تراشه N1 می تواند سیگنال های مختلفی را از طریق مغز برای کنترل دستگاه های مختلف ارسال یا دریافت کند. این شرکت اعلام کرد که کاربران اکنون می توانند از N1 برای استفاده از دستگاه های اساسی مانند تلفن های هوشمند، رایانه ها یا حتی تایپ کردن با تفکر استفاده کنند.

تراشه N1
نمای دیگری از تراشه N1

برای آشنایی با نحوه ساخت تراشه مغزی ساخته شده توسط Noralink ابتدا باید بدانید که مغز اطلاعات را به قسمت های مختلف بدن منتقل می کند. اعصاب استفاده می کند. اعصاب در مغز با هم جمع می شوند و با استفاده از سیگنال های شیمیایی یک شبکه بزرگ را تشکیل می دهند. انتقال دهنده های عصبی یا انتقال دهنده های عصبی (Neurotransmitters) با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. این واکنش یک میدان الکتریکی ایجاد می کند و می توانید با قرار دادن الکترودها در کنار هم این واکنش ها را ثبت کنید.

الکترودهای استفاده شده در N1 می توانند سیگنال های الکتریکی مغز را درک کرده و آنها را به الگوریتم هایی تبدیل کنند که توسط دستگاه های الکترونیکی قابل خواندن هستند. با این روش، تراشه Neuralink می‌تواند هر آنچه را که فکر می‌کنید تشخیص دهد و راهی برای برقراری ارتباط با دستگاه شما بدون گفتن کلمه یا کاری پیدا کند. به عبارت دیگر برای استفاده از دستگاه های مختلف با این روش حتی نیازی به استفاده از دستورات صوتی ندارید و تنها با تفکر می توانید آن ها را کنترل کنید.

هدف از ساخت تراشه N1 ضبط و هیجان است. هشدارهای الکتریکی مغز کارگردان است. کاربرانی که قصد استفاده از نورلینک را دارند تنها با استفاده از کاربرد ویژه این فناوری می توانند مهارت های لازم را بیاموزند.

برنامه سفارشی Noralink
کاربرد ویژه تراشه Nuralink N1

در حال حاضر مشخص نیست که آیا از فناوری های ارتباطی بی سیم مانند بلوتوث و سایر فناوری های مشابه برای تقویت سیگنال های داده استفاده می شود یا خیر. اما این یک تراشه عصبی بی سیم است.

کاشت یا کاشت تراشه N1 در مغز

با این حال، برای وارد کردن N1 به مغز، جمجمه باید سوراخ شود و تعداد زیادی سیم به مغز وارد شود. اما این فناوری آنقدر جذاب است که افراد زیادی تمایل به استفاده از آن دارند. البته به گفته ماسک، فرآیند کاشت به این سادگی نیست و انجام این کار به مهارت هایی نیاز دارد که بسیار فراتر از مهارت های یک جراح کاملا آموزش دیده است.

دلیل کاشت این تراشه ربات استفاده خواهد شد. این ربات می تواند تراشه را در مدت زمان کوتاه و دقیقاً در مکان مشخص شده شناسایی کند. قشر (لایه بیرونی مغز). برای اینکه ربات بتواند ایمن کار کند، کاملاً از قوانین تعیین شده توسط مقامات پزشکی پیروی می کند و به هیچ وجه لازم نیست نگران آن باشید.

ربات جراح Nuralink
ربات جراح Nuralink

ربات با استفاده از یک میکروسکوپ و سوزن هایی به کوچکی 24 میکرون (میکرون یک میلیونیم متر) یک تراشه را وارد مغز شما می کند. این سوزن ها به قدری کوچک هستند که به سختی با چشم غیر مسلح دیده می شوند.

سوزن جراحی
سوزن هایی که برای کاشت تراشه ها در مغز استفاده می شود

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت 10 هزار الکترود در مغز امکان پذیر است. ربات جراح Neuralink به گونه ای طراحی شده است که تراشه را بدون تماس با ورید یا شریان وارد مغز می کند. هر الکترود در مغز قرار می گیرد تا با رگ های خونی تماس پیدا نکند.

الکترود سیم تراشه N1
الکترود سیم تراشه N1

این جراحی به برشی به قطر 2 میلی متر در مغز نیاز دارد که قطر آن در زمان جراحی به 8 میلی متر می رسد. پس از عمل جراحی، قسمت سوراخ شده جمجمه با یک ماژول تراشه بسته می شود. به گفته ماسک، مدت این جراحی 2 ساعت خواهد بود و بیهوشی نسبی برای این کار کافی خواهد بود. وی همچنین گفت: بعد از جراحی هیچ سیم و آنتنی از سر مردم خارج نمی شود.

تراشه N1 در مغز کاشته شد
تراشه N1 در مغز کاشته شد

کاربردهای تراشه Neuralink

تراشه Nuralink N1 دارای پتانسیل های زیادی است و می تواند در زمینه های مختلف استفاده شود. از درمان بیماری ها و مشکلات مربوط به مغز گرفته تا ارتباطات و استفاده از هوش مصنوعی. برخی از مهمترین کاربردهای این فناوری عبارتند از:

درمان بیماری ها و مشکلات مربوط به مغز

به گفته این شرکت، در مرحله اول خرید، این فناوری برای مصارف پزشکی و درمانی و برای درمان بیماری هایی مانند صرع مورد استفاده قرار می گیرد.

ماسک در این مصاحبه ادعا کرد که تراشه N1link N1 حتی می تواند برای افرادی که عصب بینایی خود را از دست داده اند، برای توانایی بازگرداندن بینایی مفید باشد. ادعا می کند که این تراشه اساساً می تواند تمام مشکلات و بیماری های مرتبط با مغز را درمان کند، که ادعای بزرگی است.

ماسک همچنین ادعا می کند که از N1 می توان برای بازیابی حافظه، گفتار و حرکت اندام های فلج استفاده کرد. به گفته ماسک، این فناوری می تواند اوتیسم و ​​اسکیزوفرنی یا روان پریشی را نیز درمان کند.

مخاطب

به لطف ادغام این تراشه با مغز انسان، افرادی که از آن استفاده می کنند می توانند بدون نیاز به صحبت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. هنوز مشخص نیست که آیا برای استفاده از این فناوری نیاز به یادگیری زبان خاصی داریم یا خیر. با این حال، به گفته ماسک، این ممکن است ضروری باشد.همچنین، افراد می توانند از تراشه مغزی پیوند عصبی برای درک هر چیزی که در ذهن دیگران می گذرد استفاده کنند. خواندن ذهن دیگران که انسان همیشه در رویاهای خود به دنبال آن بوده است، البته مهارت جذابی خواهد بود.

کسانی که از آن استفاده می کنند ایمپلنت های مغزی آنها همچنین می توانند موسیقی را مستقیماً در مغز خود پخش کنند. برای این کار سخت افزاری پشت گوش وصل شده است که با نورالینک برای پخش موسیقی ارتباط برقرار می کند.

تقسیم موسیقی در مغز با Neuralink
بخش موسیقایی مغز از طریق یک ابزار ارتباطی از پیوند عصبی استفاده می کند.

با تراشه نورلینک، دیگر نیازی به استفاده از وسایل ارتباط فیزیکی برای برقراری ارتباط ندارید. تصور کنید که بتوانید بدون نیاز به تلفن با دیگران تماس بگیرید. تحقق یک آرزوی دیرینه تله پاتیک علاوه بر این، اگر استفاده از Nuralink گسترش یابد، دور از ذهن نیست.

با N1link N1، ابزارهای ارتباطی مانند نوشتن جملات یا ضبط پیام های صوتی دیگر مورد نیاز نیستند. پس مسلماً وقتی برای برقراری ارتباط لازم نیست جمله بنویسیم، سرعت ارتباط به میزان قابل توجهی افزایش می یابد، اما فرآیند درک افکار افراد و تبدیل آنها به متن نیز کمی زمان می برد.

از قابلیت های هوش مصنوعی استفاده کنید

دامنه را وارد کنید هوش مصنوعی همچنین با تراشه ایمپلنت Neuralink امکان پذیر است و با استفاده از این فناوری می توان از قابلیت های بالقوه هوش مصنوعی متعددی استفاده کرد. همچنین می توان از این تراشه با کمک قابلیت های هوش مصنوعی برای کمک به افراد دارای معلولیت شدید برای انجام کارهای ساده مانند کار با تلفن یا کامپیوتر استفاده کرد. به طور کلی، این قطعه میکروسکوپی می‌تواند مبنایی برای ادغام نامحدود هوش انسانی و هوش مصنوعی فراهم کند.

قطعا پس از انتشار رسمی تراشه مغزی Neuralink کاربردهای آن در آینده گسترش خواهد یافت. اما همانطور که گفتیم هدف اصلی استفاده از آن در حال حاضر ایجاد امکان ارتباط با دستگاه های مختلف بدون محدودیت و بدون مرز انسانی است.

نگرانی در مورد تراشه Nuralink N1

البته تراشه ایمپلنت مغزی Neuralink مانند هر فناوری دیگری دارای مزایا و مزایایی است و استفاده از آن می تواند باعث نگرانی شود. مهمترین نگرانی های این تراشه عبارتند از:

این احتمال وجود دارد که برخی افراد با استفاده از این فناوری از قابلیت های هوش مصنوعی سوء استفاده کنند

برخی از مردم بر این باورند که استفاده انسان از N1 Neuralink می‌تواند زمینه را برای بهره‌گیری از قابلیت‌های هوش مصنوعی سطح بالا فراهم کند و در نتیجه انسان را قادر می‌سازد تا توانایی‌های خطرناکی را به دست آورد.

عدم اطمینان کامل در مورد ایمنی N1 برای انسان

ایمنی تراشه برای انسان هنوز به طور کامل اثبات نشده است و ماسک اعلام کرد که قصد دارد آزمایش انسان را در سال 2022 آغاز کند. این تراشه در حال حاضر فقط روی موش، میمون و خوک آزمایش شده است. البته این حیوان پس از قرار دادن تراشه N1 در مغز میمون توانست کامپیوتر را با مغز خود کنترل کند! آزمایش این فناوری بر روی حیوانات نگرانی فعالان حقوق حیوانات را برانگیخته است.

تست نورالینک روی موش
تست نورالینک روی موش

خطر سرقت اطلاعات شخصی و دادن آن به هکرها

از آنجایی که تراشه مغزی برای استفاده از تراشه به اتصال اینترنت نیاز دارد، هکرها می توانند به مغز شما دسترسی پیدا کرده و اطلاعات شخصی شما را مستقیماً از مغز شما سرقت کنند. در حال حاضر هیچ تضمینی وجود ندارد که مخاطبین N1 در برابر هکرها محافظت شوند.

احتمال آسیب تراشه در مغز

در حالی که این شرکت ادعا می کند که شریان ها و رگ های خونی با کاشت تراشه N1 در مغز آسیب نمی بینند، به نظر می رسد که این قطعه باید حداقل 10 سال در مغز بماند و یک تراشه در مغز کاشته می شود. ممکن است برای مدت طولانی به مغز آسیب برساند. البته افراد پس از 10 سال می توانند N1 را به راحتی از مغز خود حذف کنند.

با این حال، تراشه مغزی Neuralink با تمام مزایا و معایب خود می تواند بر محدودیت های ارتباطی انسانی غلبه کند و مبنایی برای درمان بسیاری از مشکلات و اختلالات مرتبط با مغز باشد. این بیماری ها مشکلات زیادی را برای افراد مبتلا به وجود می آورد و کیفیت زندگی آنها را به شدت کاهش می دهد. امیدواریم تمام وعده ها در مورد تراشه مغزی Neuralink محقق شود و این تراشه به یکی از مهم ترین فناوری های تاریخ بشر تبدیل شود.

[ad_2]

John Warren

طرفدار پرشور وب. خالق تایید شده مبشر اینترنتی آزاد. برگزارکننده برنده جایزه گیمر. زامبی مادام العمر.