صدور گواهی امضای الکترونیکی بیش از یک میلیون در سال است

[ad_1]

معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری مرکز تتا گفت: تعداد گواهی امضای الکترونیکی صادر شده در سال 1400 برای اولین بار از یک میلیون در سال گذشت.

«رضا جوادی نیا» معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری مرکز تتا با اشاره به راه اندازی زیرساخت کلید عمومی در کشور گفت:

«زیرساخت کلید عمومی در کشور در سال 1386 بر اساس قانون تجارت الکترونیک و ضوابط اجرایی ماده 32 این قانون اجرا شد، مرکز ریشه کشور و اولین مرکز میانی کشور (مرکز مرکزی وزارت صمت در همان سال اول تأسیس و مورد بهره برداری قرار گرفت.» در این زمان چهار مرکز دولتی و سه مرکز واسطه خصوصی وابسته به وزارت صمت، وزارت نفت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز دریافت کردند. از شورای سیاست گذاری صدور گواهینامه الکترونیکی.”

به گفته وی، سامانه جامع معاملات ایران در حال حاضر سامانه های اصلی و ملی کشور مانند سامانه خرید الکترونیکی دولتی (مرکز)، سامانه بارنامه آنلاین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، بارنامه الکترونیکی و … سامانه صورتحساب وزارت اقتصاد آنها از سامانه تأیید، صلاحیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پروژه پرونده الکترونیکی و نسخه الکترونیکی وزارت بهداشت و گواهی امضای الکترونیکی در فرآیندها و مبادلات الکترونیکی خود استفاده می کنند.

به گفته معاون امنیت اطلاعات بازرگانی مرکز تتا، از ابتدای راه اندازی زیرساخت کلید عمومی در کشور تا اواسط اسفند ماه سال 1400، 2 میلیون و 400 هزار گواهی امضای الکترونیکی برای کاربران در سامانه های مختلف صادر شد که از این تعداد تقریباً 770 مورد. هزار گواهی طی یک دوره 10 ساله بین 1389-1398 صادر شده است:

وی ادامه داد: در سال‌های 1399 و 1400 با تلاش برای تسهیل فرآیند صدور و تمدید گواهی‌های الکترونیکی، توسعه گواهی‌های الکترونیکی در کشورمان و افزایش تعداد سامانه‌های دارای زیرساخت کلید عمومی، تعداد گواهی‌های صادر شده در این موسسات افزایش یافت. سال ها رشد قابل توجهی نسبت به 10 سال قبل داشته است.540 فقره در سال 1399.هزار گواهی صادر شده بیشتر از گواهینامه های صادر شده در سال 1398 218 درصد او بزرگ شد. این عدد در سال 1400 داده شده است یک میلیون گواهی امضای الکترونیکی زیرساخت های کلید عمومی این کشور تقریباً در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به دست آمد. 100 درصد “او بزرگ شده است.”

مرکز توسعه تجارت الکترونیک

جوادی نیا ضمن تاکید بر لزوم استفاده از امضای الکترونیکی به مزایای آن اشاره کرد و گفت:

یکی از مزایای استفاده از امضای الکترونیکی در سامانه‌ها حذف مراجعات کاغذی و حضوری به دستگاه‌های اجرایی است، به‌عنوان مثال در طرح بانک ملی برای تسهیل کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا برای تلفن همراه متقاضیان گواهی صادر شد. (همراه با امضای آنها) و توسط متقاضیان به صورت الکترونیکی و از طریق تلفن همراه. اسنادی از قبیل قراردادها، سفته ها امضا می شد و بنابراین نیازی به پرینت اوراق و مراجعه حضوری به شعب بانک ها نبود. حضور شهروندان در شهر و گام مهمی در راستای اجرای سیاست ها و پروتکل های بهداشتی برداشته شد.

وی در پایان با اشاره به وظایف محوله از سوی معاون اول رئیس جمهور به دستگاه های اجرایی برای استقرار سامانه جامع تجارت در ایران و وظایف تعیین شده برای توسعه دولت الکترونیک، تصریح کرد: دستگاه های اجرایی مختلفی منصوب شده اند. آنها سیستم های خود را با همکاری مرکز تتا تجهیز می کنند. آنها می توانند از امضای الکترونیکی استفاده کنند: ما شاهد افزایش قابل توجهی در تعداد گواهی های الکترونیکی صادر شده در کشور هستیم.

[ad_2]

Mckenzie Elliott

عاشق عمومی قهوه. مزاحم خشمگینانه فروتن. Wannabe tv متعصب. حرفه ای موسیقی آزاد. بت نوجوان آینده.