فرمت های صوتی – مقایسه مزایا و معایب فرمت های مختلف صوتی | دیجیاتو

[ad_1]

آیا فرمت های رایج صوتی را می شناسید؟ آیا ویژگی ها، تفاوت ها و شباهت های آنها را می دانید؟ در این مقاله شما را به طور کامل با آنها آشنا می کنیم.

هرکدام فرمت های صوتی مزایا و معایبی دارند و برای کارهای خاصی مناسب هستند. در این مقاله به سراغ ۷ مورد از رایج ترین فرمت های صوتی می رویم.

رایج ترین فرمت های صوتی

فرمت های صوتی

از مهم ترین فرمت های صوتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • M4A
  • FLAC
  • MP3
  • MP4
  • M4A
  • WAV
  • DMA
  • AAC

در زیر به مقایسه ساده و مختصر این فرمت ها با یکدیگر و معرفی فرمت های مناسب برای هر گروه کاربری می پردازیم.

1. فرمت صوتی M4A

M4A یا فایل صوتی mpeg-4 یک فایل صوتی فشرده با حجم بالا و البته با کیفیت است. فایل در این فرمت نسبت به فایل MP3 حاوی بیت کوین با کیفیت بالاتر، کوچکتر و فشرده تر است. علاوه بر این، تمایز صداها در این فرمت بهتر از فایل های MP3 است. M4A با کدک AAC یا ALAC کدگذاری می شود و یک فرمت فشرده سازی با اتلاف است (یعنی برخی از اطلاعات فایل اصلی هنگام فشرده سازی و تبدیل به این فرمت حذف می شوند).

مقداری پخش کننده های رسانه ای مانند Quicktime و Windows Media Player، می‌تواند فایل‌ها را با این فرمت بدون تغییر پخش کند. اما برای بازی با سایر پخش کننده های رسانه، باید پسوند فایل را از M4A به MP4 تغییر دهید. در برخی از نرم افزارهای دانلود موسیقی مانند اپل آیتونز به دلایل ذکر شده، این فرمت به جای MP3 استفاده می شود. البته پشتیبانی از فایل های MP3 گسترده تر است و پخش کننده های سخت افزاری و نرم افزاری بیشتری از آن پشتیبانی می کنند.

2. فرمت FLAC

FLAC یا Free Lossless Audio Codec یک فایل فشرده با حجم کمتر از فایل اصلی است. ساختار این قالب تا حدودی پیچیده است و کمتر از سایر فرمت های رایج استفاده می شود. زیرا اگرچه این فرمت مزایای خاص خود را دارد. اما پشتیبانی آن چندان گسترده نیست و تنها نرم افزارهای خاصی از آن پشتیبانی می کنند که استفاده از آن را سخت می کند.

در فرآیند فشرده سازی این فرمت صوتی هیچ یک از اطلاعات اصلی حذف نشده است و همان کیفیت فایل اصلی است. با این حال، به طور قابل توجهی کوچکتر است و 60٪ از فایل اصلی است. طبیعتا حجم کمتر به میزان قابل توجهی زمان دانلود و آپلود فایل های این فرمت را نسبت به فایل اصلی کاهش می دهد.

عمق بیت این فرمت را می توان تا 32 کیلوبیت در ثانیه، نرخ نمونه برداری تا 96 کیلوهرتز افزایش داد. بنابراین کیفیت صدا می تواند حتی بالاتر از فایل اصلی باشد. این فرمت فرمت های با وضوح بالا یا با وضوح بالا در نظر گرفته می شود و می توان از آن برای تولید فایل های صوتی با کیفیت بالا استفاده کرد.

3. فرمت صوتی MP3

MP3 لایه 3 صوتی MPEG یکی از رایج ترین فرمت ها و فایل های صوتی با این فرمت است، اگرچه بسیار کوچکتر از فایل اصلی. کیفیت آنها تقریباً مشابه فایل اصلی است. اندازه کوچک این فرمت و روش فشرده سازی بسیار راحت آن را به یکی از محبوب ترین فرمت های صوتی تبدیل کرده است و تقریباً در تمامی پخش کننده ها پشتیبانی می شود.

اگرچه MP3 بالاترین کیفیت ممکن را ارائه نمی دهد. اما این مزیت را دارد که می توان این نقص را که چندان مهم نیست نادیده گرفت. همچنین حداکثر عمق بیت این فرمت 16 بیت است. فرمت MP3 در سال 1993 با هدف حذف داده های صوتی که فرکانس آنها بیشتر از فرکانس های شنیداری انسان است و فشرده سازی فایل صوتی تا حد امکان (تا زمانی که کیفیت آن به خطر نیفتد) ایجاد شد.

فرمت های صوتی مختلف

با استفاده از این فرمت می توان حجم فایل های اصلی را حدود یک سوم کاهش داد و رمزگشایی و رمزگذاری آن به سخت افزار قدرتمندی نیاز ندارد. به طور خلاصه، MP3 فرمت خوبی برای عموم علاقمندان به صدای با کیفیت است و فایل‌های با این فرمت را می‌توان به راحتی در پلتفرم‌های پخش محتوا پخش کرد. با این حال، کیفیت آن به اندازه ای نیست که همه حرفه ای های موسیقی را راضی کند.

4. فرمت MP4

MP4 به عنوان نسخه پیشرفته MP3 شناخته می شود. اما چنین تصوری اصلا درست نیست; زیرا این دو فرمت کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند و تنها شباهت نام این دو فرمت باعث شده برخی تصور کنند MP4 نسخه ارتقا یافته MP3 است. برخی از مردم نیز فکر می کنند که MP4 فقط برای فایل های ویدئویی است. اما MP4 می تواند برای پخش فایل های ویدئویی و صوتی استفاده شود و حتی می تواند فایل های چند رسانه ای دیگر مانند زیرنویس و حتی تصاویر را نیز در خود نگه دارد.

MP4 یک کد واحد ندارد و حاوی یک فایل است. لازم به ذکر است که کدک های MP4 نیز با کدک های MP3 متفاوت هستند. با این حال، این فرمت مانند MP3 یکی از رایج ترین فرمت ها برای پخش محتوا در اینترنت است. کیفیت فایل های MP4 مانند فایل های MP3 بسیار نزدیک به فایل اصلی است. پشتیبانی از فرمت نیز تا حد زیادی قابل قبول است و نه تنها توسط پلیرهای سخت افزاری و نرم افزاری بسیار قدیمی پشتیبانی می شود.

5. فرمت صوتی WAV

WAV یا Waveform Audio File که در آن داده ها به صورت موجی ذخیره می شوند، یکی از فرمت های صوتی با کیفیت بالا است و حجم نسبتا بالایی دارد و می تواند نرخ بیت بسیار بالاتری نسبت به MP3 ارائه دهد. این فرمت ذخیره سازی داده ها، حجم و حجم صدا را در قسمت های خاصی از فایل صوتی افزایش می دهد. ایجاد یک فایل صوتی با فرمت WAV با فشرده سازی فایل اصلی کاملاً امکان پذیر است. اما روش استانداردی نیست. این فرمت صوتی معمولاً در رایانه های دارای ویندوز استفاده می شود.

برای درک بهتر ساختار فرمت WAV، بیایید یک مثال ساده و کاملاً قابل پخش بیاوریم. هنگامی که موج دریا به بالاترین ارتفاع خود می رسد، آب بالاترین قدرت ممکن و بلندترین صدا را دارد. این همچنین در مورد امواج داده ذخیره شده در این قالب صدق می کند. داده های WAV معمولاً به صورت فشرده ذخیره نمی شوند. با این حال، برای ایجاد این فرمت به هیچ وجه نیازی به ذخیره داده ها به این روش نیست.

WAV در اصل یک کانتینر است و می تواند فرمت های مختلفی را در خود جای دهد و برای تولید موسیقی حرفه ای ایده آل است. از معایب WAV می توان به حجم بالای آن و عدم پشتیبانی از بسیاری از پخش کننده های سخت افزاری این فرمت اشاره کرد. پخش محتوای صوتی در این فرمت نیز کمی دردسرساز است.

6. فرمت WMA

DMA یا Windows Media Audio یکی از فرمت هایی است که برای استفاده در آن ایجاد شده است. پنجره ها و می تواند جایگزین MP3 یا موارد دیگر در سیستم عامل شود فرمت های رایج صوتی که استفاده خواهد شد. در فرآیند فشرده سازی این فرمت، هیچ یک از اطلاعات فایل اصلی حذف نمی شود و با تبدیل به فرمت های صوتی دیگر، کیفیت آن هرگز کاهش نمی یابد.

متاسفانه پشتیبانی از این فرمت اصلا خوب نیست و بسیاری از کاربران به خصوص کاربران غیر ویندوزی نمی توانند از این فرمت استفاده کنند. با این حال، فایل های WMA را می توان به راحتی و به راحتی در ویندوز پخش کرد و برای پخش آنها کافیست روی آنها دوبار کلیک کنید.

فایل های WMA به صورت پیش فرض در ویندوز ویندوز مدیا پلیر آنها کار می کنند و اگر می خواهید آنها را با پخش کننده دیگری اجرا کنید، باید پخش کننده پیش فرض ویندوز را تغییر دهید. این قالب نرخ بیت متغیر همچنین پشتیبانی می کند؛ بنابراین، هنگام ایجاد فایل در این فرمت، مقدار آن است بیت‌ریت او محتوای صوتی را بر این اساس تغییر داد و در صورت نیاز بیت کوین را افزایش داد و در صورت نیاز کاهش داد. علاوه بر این، اهالی تولید موسیقی می توانند طبق قانون از این قالب برای آهنگسازی آثار خود استفاده کنند. کپی رایت برای حفاظت از مالکیت معنوی آنها.

این می تواند فرمت WMA 10 Professinal باشد که یکی از نسخه های با کیفیت بالاتر WMA است که می تواند کیفیتی مشابه با کیفیت فایل اصلی ارائه دهد (البته سایر نسخه های WMA نیز کیفیت بالایی دارند و کیفیتی مشابه با کیفیت فایل اصلی دارند. ). صدای چند کاناله همچنین پشتیبانی کنید.

7. فرمت صوتی AAC

AAC یا Advanced Audio Coding با استفاده از روش کدگذاری پیشرفته کیفیت بسیار خوبی دارد. همچنین از صدای چند کاناله پشتیبانی می کند و یکی از رایج ترین فرمت ها برای ایجاد موسیقی متن Dolby است. با استفاده از این فرمت می توان کانال های صوتی مختلف را به خوبی جدا کرد و وضوح آنها را افزایش داد. این فرمت از ویژگی نرخ بیت متغیر نیز پشتیبانی می کند.

البته اگر می‌خواهید از صدای Dolby بهتر لذت ببرید و یک پخش‌کننده مدرن و پیشرفته داشته باشید، توصیه می‌کنیم فایل‌های AC3 و DTS را برای گوش دادن انتخاب کنید.

انواع فرمت های صوتی

AAC یک فرمت محبوب برای موسیقی نیست و بیشتر برای پخش آهنگ های موسیقی استفاده می شود. دستگاه های تلفن همراه و کنسول های بازی استفاده شده. این فرمت فرمت استاندارد در چنین دستگاه هایی است.

AAC رایج ترین فرمت برای اکثر کاربران iTunes است. برای پخش این فایل در iTunes از منوی File فایل مورد نظر را انتخاب و اجرا کنید. اگر کاربر iTunes نیستید، می توانید از پخش کننده هایی که از آن پشتیبانی می کنند برای پخش این فرمت استفاده کنید. اگر نمی توانید پخش کننده مناسب را پیدا کنید، می توانید با استفاده از این فرمت آن را به فرمت های دیگر تبدیل کنید. نرم افزار تبدیل فرمت، پخش آسان; البته تبدیل یک فرمت صوتی به فرمت دیگر نیاز به یک سیستم سخت افزاری قدرتمند دارد و کمی زمان می برد. لازم به ذکر است که پخش کننده های سخت افزاری نسبتا قدیمی اغلب از این فرمت پشتیبانی نمی کنند.

از AAC برای محتوا را به صورت آنلاین پخش کنید صدا خیلی راحت نیست و فقط در سرویس هایی مانند یوتیوب استفاده شده.

در این مقاله سعی کردیم ویژگی ها، مزایا و معایب رایج ترین فرمت های صوتی را به شما بگوییم. اگر فکر می کنید قالب های دیگری وجود دارد که در این مقاله ذکر نشده است، لطفاً آنها را ذکر کنید.

[ad_2]

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.