ماشین بالاخره یک قیمت میشه یا نه؟

[ad_1]

با کم کردن قرعه کشی از فرآیند خرید خودرو، احتمال اینکه قیمت کارخانه یک قیمت باشد چقدر است؟ برخی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس می گویند: این احتمال وجود دارد که سال آینده اتفاق بیفتد. در اینگونه موارد، رنج قیمت فعلی در بازار احتمالا در سال آینده نیز حفظ خواهد شد و تنها تفاوت این است که ما خودروسازی هستیم با اختلاف قیمت فعلی در جیب دلالان!

وزیر صنعت بارها به صراحت اعلام کرده که از سال آینده روند قرعه کشی از برنامه فروش اضطراری خودروسازان حذف می شود که احتمال تک نرخی شدن خودرو را افزایش می دهد.

البته اگر قرار باشد قرعه کشی از روند خرید خودرو خارج شود و از سوی دیگر قیمت کارخانه محصولات آنها یک قیمت باشد، واضح است که تیراژ تولید باید با توجه به تقاضا افزایش یابد.

فاطمی امین در این خصوص می گوید سال آینده یک میلیون و 600 هزار خودرو در بازار کشورمان برای فروش عرضه می شود. این تعداد بیشتر از تعداد خودروهای تولیدی در سال های قبل از تحریم است. در آن سال ها، در بهترین حالت، میزان تولید خودرو حدود 1.2 میلیون خودرو بود.

قیمت خودرو

یک قیمت برای خودروها رویای خودروسازان است

فرهاد طهماسبی، دبیر اول کمیسیون صنایع مجلس، گفت: «وزارت صمت سازوکاری را برای دسترسی عادلانه مردم به محصولات خودروسازان پیش بینی کرده است، اما این طرح جایگزین فرآیند قرعه کشی خودرو نیز می شود، در حالی که جزئیات آن مشخص نیست. هنوز نهایی شده است، من فکر می کنم با برنامه دولت برای بازار خودرو مشکل دلالی و دلالی و همچنین ایرادات قرعه کشی برطرف شود.

به گفته وی، هدف کمیسیون صنعت کاهش قیمت خودرو و حتی رسیدن خودرو به نرخ واقعی به مردم یعنی قیمت کارخانه است.

البته لازم است به اندازه میزان عرضه و تقاضا در بازار، قرعه کشی از عرضه آنی خودرو حذف شود. اگر تولید خودرو با تقاضا برابری کند و تفاوت معنی داری بین قیمت کارخانه و بازار وجود نداشته باشد، طبیعی است که نیاز به قرعه کشی از بین می رود.

عدم اعتماد وزیر صنعت

احمد نعمت بخش، دبیر پیشین انجمن خودروسازان کشور درباره خبر لغو قرعه کشی خودروها گفت:

در حال حاضر قیمت کارخانه های پژو پارس 170 میلیون تومان است; همین خودرو در بازار 340 میلیون تومان به فروش می رسد. پس با یک محاسبه ساده می توان گفت که قیمت خودروی اجاره ای تقریبا دو برابر است. بنابراین حذف قرعه کشی خودرو به خودی خود کار خوبی است، اما اگر قرار باشد قیمت گذاری سفارش داده شود، خودرو در بازار قیمت گذاری مجدد می شود و دلالی ادامه پیدا می کند.

[ad_2]

Dale Mckee

سازمان دهنده Wannabe. معتاد اینترنت متعصب زامبی. علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. دانش پژوه مواد غذایی