وزیر اسبق ارتباطات: طرح حفاظت از رشد سهم آن در اقتصاد دیجیتال کشور حذف می شود

[ad_1]

وزیر اسبق ارتباطات در یادداشتی که در شبکه های مجازی منتشر کرد، اعلام کرد که ایران در دولت قبل با وجود تحریم های کشورهای مختلف توانسته سهم خود را در اقتصاد دیجیتال چهار برابر کند. وی تاکید کرد: این مقاومت و موفقیت در توسعه با وجود طرح هایی مانند طرح حفاظت در نهایت از بین خواهد رفت.

«محمد جواد آذری جهرمی» در یادداشتی در کانال شخصی خود در پلتفرم فیلتر شده تلگرام به طرح حمایتی واکنش نشان داد و آن را تهدیدی برای رشد اقتصاد دیجیتال کشور دانست.

جهرمی در کانال تلگرامی خود با اشاره به تحریم های یک شرکت آمریکایی علیه روسیه نوشت: پس از تحریم های یکجانبه دولت آمریکا علیه ایران و به ویژه پس از خروج ترامپ از برجام، بسیاری از شرکت های زیرساختی در سراسر جهان «خدمات فناوری اطلاعات به ویژه شرکت ها» که زیرساخت‌های خدمات ابری را ارائه می‌کنند و پلت‌فرم‌های نرم‌افزار تلفن همراه، خدمات رسانی به شرکت‌ها و کاربران ایرانی را متوقف کرده‌اند.»

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از این شرکت‌های بین‌المللی حتی نام ایران را از فهرست کشورهای خدمات‌دهنده حذف کرده‌اند، بحث تحریم بازی‌های ویدئویی علیه کاربران ایرانی را نیز مطرح کرد. وی این موارد را «تحریم فناوری» که در واقع با اصطلاح تحریم فناوری همراه است، توصیف کرد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این تحریم‌ها، فیلترینگ غیرمنطقی در کشور صورت می‌گیرد که جهرمی آن را یکی دیگر از اهرم‌های فشار می‌داند. فناوری اطلاعات بیش از کاربران و شرکت ها در ایران بوده است.

باید گفت که وزارت حمل و نقل از نظر قانونی مسئولیت فیلترینگ در کشور را ندارد و تنها در کارگروه فیلترینگ عضویت دارد، اما از نظر قانونی امکان پیگیری موضوع شناسایی وزارت حمل و نقل به عنوان متولی اصلی وجود دارد. جهرمی که در وزارت حمل و نقل نیز در زمینه فیلترینگ برخی از سکوها فعالیت می کند، بارها تاکید کرده که علاقه ای به انجام فیلترینگ ندارد.

نگاه جهرمی به طرح حفاظت
طرحی از بهرنگ نامداری

جهرمی گفت: فراموش نکنیم با وجود همه تحریم ها، سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی ایران از 7.1 درصد در سال 92 به بیش از 4.6 درصد در سال 1399 رسیده است. وی با اشاره به تحریم‌های چند روز اخیر شرکت‌های روسی توسط شرکت‌های فناوری، آن‌ها را بسیار کمتر از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران توصیف کرد. همچنین «آیا شرکت های روسی توانایی پرداخت آن را خواهند داشت؟» او هم این سوال را مطرح کرد.

وزیر ارتباطات دولت سابق در پایان یادداشت خود با بیان اینکه طرح حفاظتی می تواند توسعه دیجیتال در ایران را خدشه دار کند، تصریح کرد: با هجوم تحریم ها، اصرار و لجاجت ما و تبلیغات رسانه های خارجی و داخلی علیه اکوسیستم فناوری اطلاعات ایران، توسعه دیجیتالی در ایران را تضعیف می کند. معلوم نبود امروز چیزی از توسعه دیجیتال در ایران باقی مانده است یا نه! امیدها و مقاومت هایی که با امثال طرح حفاظت، کمتر و کمتر شکننده می شوند».

پیش از این جهرمی و برخی نمایندگان مجلس در دولت قبل به تبعات منفی طرح حراست اشاره کرده بودند که این انتقادات از سوی تیم قبلی وزارت ارتباطات در روزهای اخیر افزایش یافته است. لازم به ذکر است که وزیر فعلی حمل و نقل بارها تاکید کرده است که برخی از بندهای طرح حفاظت را مورد انتقاد جدی قرار می دهد و رونوشت های مختلفی از سوی این وزارتخانه برای رفع اشکال به مجلس ارسال شده است، طرح حفاظتی نگاه مثبتی است.

[ad_2]

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.