افزایش 39 برابری تعداد کارکنان دیجی کالا نسبت به 8 سال گذشته – زومیت

[ad_1]

به گزارش زومیت، این گزارش پس از گزارش منابع انسانی دیجی کالا در سال 1399، دومین گزارش منابع انسانی است که توسط تیم منابع انسانی دیجی کالا تنظیم شده است. بر اساس این گزارش، تعداد کارکنان دیجی کالا نسبت به 8 سال گذشته 39 برابر و نسبت به سال گذشته 16 درصد افزایش داشته است. علاوه بر این، بیش از 2000 پیمانکار بخشی از گروه دیجی کالا هستند.

تعداد کارکنان دیجی کالا به سه بخش عملیاتی، غیرعملیاتی و فناوری تقسیم می شود که در نیمه اول سال 1400 نسبت به سال گذشته 111 درصد افزایش یافته است.

گزارش دوم نیروی انسانی دیجی کالا

با توجه به نوع همکاری، در مجموع 812 نفر در واحد غیر عملیاتی، 5 هزار و 971 نفر در بخش عملیات و 282 نفر در حوزه فناوری مشغول به کار هستند. در میان سایر اعضای گروه دیجی کالا، دیجی‌پی نیروی کار خود را ۴۰ درصد، فیدیبو ۴۴ درصد و دیجینکست ۱۳۶ درصد افزایش داده است. البته اخیرا شرکای دیگری مانند کمدا، دیجی اکسپرس و اسمارتک نیز به گروه دیجی کالا اضافه شده اند که تعداد آنها تغییری نکرده است.

نسل Z و هزاره ها در دیجی کالا

منابع انسانی دیجی کالا نیز در این گزارش به بررسی تنوع بین نسلی نیروی کار دیجی کالا می پردازد. بر اساس این گزارش 66 درصد از همکاران دیجی کالا از نسل هزاره هستند; یعنی متولدین 1359-1374. 28 درصد از نسل Z هستند. یعنی متولدین 1375 تا 1390. جوانترین همکار دیجی کالا 18 سال و مسن ترین آنها 55 سال سن دارد.

از نظر جغرافیایی، محل کار برای همکاران در 23 استان ایجاد شد. از این تعداد، تهران با 6846 نفر بیشترین نیروی انسانی دیجی کالا را دارد و پس از آن استان البرز قرار دارد. این در حالی است که سیستان و بلوچستان، لرستان، زنجان و قزوین کمترین نیروی انسانی را دارند. شایان ذکر است همکاران وی در واحد عملیات دیجی کالا در نابسامان ترین وضعیت در سراسر ایران به سر می برند.

گزارش دوم نیروی انسانی دیجی کالا

نسبت زن و مرد بر اساس جنسیت در واحدهایی که در حال فعالیت نبودند نسبت به سال 1399 31 درصد افزایش یافته است. در سال 1399 ترکیب به شرح زیر بود: 16 درصد برای زنان و 84 درصد برای مردان. در سال 1400 زنان 21 درصد و مردان 79 درصد بودند.

همچنین نسبت به سال 1399 تعداد زنان واحد غیرعملیاتی 26 درصد و تعداد زنان واحد عملیاتی 89 درصد افزایش داشته است. از نظر فناوری نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

ترکیب جنسیتی مدیران دیجی کالا نیز در سال های اخیر تغییر کرده است، به طوری که نسبت زنان به مردان در سال 1400 بیشتر از نسبت زنان در کل سازمان بوده است. یعنی در سال 1400 73 درصد مدیران مرد و 27 درصد زن بودند.

تحقیقات دیجی کالا در مورد میانگین سنی مدیران دیجی کالا نیز نشان می دهد که اکثر آنها از نسل هزاره هستند. جوانترین مدیر زن در دیجی کالا 26 ساله و جوانترین مدیر مرد 24 ساله است. همانطور که در این گزارش آمده است، با هر درجه ای که باشد، مهم ترین معیار دیجی کالا برای جذب سرمایه انسانی مهارت های تخصصی و نرم است. البته از نظر مدرک تحصیلی 79 درصد نیروهای اعزامی در واحدهای غیر عملیاتی و فناوری دیجیتال دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند که نسبت به سال گذشته 22 درصد افزایش داشته است.

موقعیت های شغلی در دیجی کالا

در گزارش دیجی کالا می بینیم که 828 عنوان شغلی با اضافه شدن اعضای جدیدی مانند دیجی کالا جت، پیندو، دیجی اکسپرس، اسمارتک، دیجی پلاس و پلاس IAI ممکن شده است. 7111 نفر در واحدها مشغول به کار هستند. در بخشی دیگر از این گزارش به مشاغلی که بیشترین درخواست را در دیجی کالا دریافت کرده اند اشاره شده است. بر این اساس برای هر موقعیت شغلی 149 درخواست در واحد فناور وجود دارد.

همچنین برای 600 دانشمند داده جویای کار در سال 1399 درخواست داد، در حالی که 1582 دانشمند داده جویای کار در سال 1400 در این زمینه حضور داشتند. به همین دلیل میزان متقاضیان پست در واحد فناور نسبت به سال گذشته 29 درصد افزایش داشته است. بیشترین اشتغال مربوط به این بخش بوده و بیش از 31 درصد از کل اشتغال متعلق به این واحد است.

در طول سال ها، رضایت جویندگان کار از فرآیند استخدام افزایش یافته است که نشان می دهد مهارت های مدیران دیجی کالا در مصاحبه ها بهبود یافته است. بر اساس این گزارش، در نیمه اول سال 1400 میزان رضایت از مصاحبه منابع انسانی نسبت به سال قبل 95 درصد افزایش یافته است. سال گذشته 94 درصد بود و رضایت کلی از فرآیند استخدام در نیمه اول سال 1400 نسبت به سال گذشته 82 درصد افزایش داشت.

دیجی کالا در کرونا

بر اساس گزارش دیجی کالا، دیجی کالا در طول همه گیری کرونا به ترکیبی از کار از راه دور و درگیری پرداخت. البته بچه های قسمت عملیات به دلیل نوع کار بیشتر حضوری کار می کردند. ویژگی اصلی دیجی کالا در حین کار از راه دور، شکل گیری و بلوغ ارتباط موثر و هدفمند در تمامی سطوح شرکای دیجی کالا بود. ضعف اصلی آن عدم تعادل بین کار و زندگی و پیچیدگی فرآیندهای کسب و کار در طول ارتباطات راه دور است.

نقش پلتفرم ها در بهره وری

دیجی کالا با پلتفرم‌ها و راه‌حل‌هایی که توسعه داده است، از سال 2017 به افزایش 2.8 برابری در تعداد شرکا، 21.8 برابری در NMV، 10 برابری و 23.1 برابری در تعداد مشتریان فعال دست یافته است. -افزایش دو برابری تعداد محصولات سفارش داده شده. به منظور افزایش کارایی، دیجی کالا پلتفرم ها و سیستم های مختلفی از جمله سیستم های اطلاعات منابع انسانی، مرکز آزمون استخدام و استخدام، سیستم اجتماعی شدن، سیستم مدیریت و ارزیابی عملکرد، برند کارفرما و فرهنگ قدردانی را توسعه داده است.

برای مطالعه متن کامل این گزارش می توانید از این لینک کمک بگیرید.

[ad_2]

Adrienne Daniel

قهوه‌کار بسیار جذاب. دانشجو. محقق سفر. بت نوجوان آینده.