دسته ویندوز – هر آنچه باید در مورد ویندوز در لوگو بدانید | دیجیاتو

[ad_1]

اگرچه اکثر کامپیوترهای ویندوزی پردازنده های x86 آنها این کار را انجام می دهند، اما محصولات مبتنی بر پردازنده نیز در بازار وجود دارد. معماری بازو مجهز بودن. در اواخر سال 2017، مایکروسافت ویندوز 10 را برای معماری Arm منتشر کرد تا تجربه استفاده از سیستم عامل را از طریق پردازنده های مبتنی بر لوگو در اختیار کاربران قرار دهد. در حالی که دنیای گوشی های هوشمند بیشتر با معماری Arm سر و کار داشته است، در سال های اخیر این معماری به دنیای رایانه های ویندوزی و مک ها گسترش یافته است، بنابراین اینتل و AMD با یک تهدید بزرگ روبرو هستند. در این مقاله معماری Windows for Arm را به طور کامل به شما معرفی می کنیم.

اپل چیپ مبتنی بر معماری Arm را معرفی کرد اپل سیلیکون M1 برای مکینتاش، نشان داد که این معماری می‌تواند عملکردی مشابه پردازنده‌های x86 ارائه دهد، اما انرژی کمتری مصرف می‌کند. در کنار مک ها، تعداد محصولات ویندوزی با پردازنده های Arm در بازار افزایش یافته است، اما لپ تاپ های ویندوزی هنوز به این معماری مهاجرت نکرده اند و اینتل و AMD با پردازنده های x86 بر این بازار مسلط شده اند. اما آیا عرضه پردازنده‌های جدید و بیشتر مبتنی بر معماری Arm برای ویندوز، سهم بازار اینتل و AMD را کاهش می‌دهد و آیا پردازنده‌های ARM بر بازار لپ‌تاپ‌های ویندوز تسلط خواهند داشت؟

ویندوز برای معماری Arm به چه معناست؟

ویندوز در معماری لوگو به چه معناست؟ در پاسخ به این سوال به اختصار باید بگوییم که با نسخه ای از سیستم عامل ویندوز مایکروسافت روبرو هستیم که بر روی کامپیوترهایی با پردازنده Arm اجرا می شود نه پردازنده های x86 اینتل و AMD. این پلتفرم با ویندوز 10 برای تبلت ها و لپ تاپ ها شروع شد و اکنون در آخرین نسخه سیستم عامل مایکروسافت، یعنی پنجره ها یازدهم ما هم همینطور.

محصولات ارتقا یافته پردازنده Arm نسبت به سیستم‌های مبتنی بر x86 سنتی مزایایی مانند شارژ بسیار بیشتر (بیش از یک روز)، اتصال مداوم به اینترنت 4G و 5G، بوت فوق‌العاده سریع و پشتیبانی از ویژگی‌های امنیتی سخت‌افزاری مانند Windows Hello دارند. با این حال، این پلتفرم دارای معایبی نیز از جمله عدم پشتیبانی از بازی ها، مشکلات درایورها و عدم پاسخگویی شبیه سازها به تمامی نیازهای کاربران است.

دسته ویندوز

در حال حاضر تمامی محصولات Windows Arm از پردازنده های Qualcomm Snapdragon استفاده می کنند.

کوالکام در حال حاضر تنها سازنده تراشه ویندوز برای Arm است و ما با تراشه های اسنپدراگون 8c، 7c و همچنین 8cx مورد استفاده تولیدکنندگان مختلف سروکار داریم. به هر حال، ما با پردازنده های مایکروسافت SQ1 و SQ2 برای سرفیس پرو ایکس سروکار داریم که در واقع نسخه ارتقا یافته اسنپدراگون 8cx است.

بر اساس گزارشی که چندی پیش منتشر شد، کوالکام قراردادی انحصاری با مایکروسافت برای توسعه تراشه های سفارشی برای Windows Arm دارد. بنابراین اگر امروز تصمیم به خرید محصولی با این نسخه از ویندوز دارید، این دستگاه به یکی از پردازنده های کوالکام مجهز شده است. البته این قرارداد خاص امسال منقضی می شود و حداقل شرکت های دیگری مانند سامسونگ وارد بازی خواهند شد و ما با تنوع بیشتری از پردازنده ها روبرو خواهیم بود.

Windows Arm و Windows x86

دسته ویندوز

وقتی صحبت از تجربه ویندوز به میان می آید، لوگوهای ویندوز عملکردی مشابه ویندوز 10 و ویندوز 11 معمولی دارند و خوشبختانه چیزی مشابه. ویندوز RT در سال های دور همدیگر را نمی بینیم. Windows RT یک نسخه عملکرد محدود از ویندوز 8 با اکوسیستم کاربردی بسیار ضعیف بود که به یک پلتفرم مبتنی بر معماری Arm منتقل شده بود.

با لوگوی ویندوز شما می توانید تمام برنامه های مورد علاقه خود را به صورت مجازی اجرا کنید. اگرچه با افزایش تعداد اپلیکیشن های مناسب برای این پلتفرم مواجه هستیم، اما شبیه سازهای 32 بیتی و 64 بیتی امکان اجرای برنامه های استاندارد را بر روی محصولات دارای پردازنده Arm، مشابه کامپیوترهای معمولی، می دهند. در این مقاله نگاهی به شبیه سازی برنامه در این گونه محصولات خواهیم داشت.

لوگوی ویندوز مشابه ویندوز مبتنی بر x86 کار می کند و ما سیستم عامل مشابهی با ویندوز RT نداریم.

اگر تجربه نرم افزاری این نسخه های سیستم عامل مایکروسافت یکسان است، چرا ردموندی ها نسخه جدیدی از ویندوز را برای تغییر از x86 به معماری Arm توسعه دادند؟ دلایل خوبی برای این وجود دارد و ما به آنها نگاهی می اندازیم.

یکی از مزایای اصلی چنین رویکردی مصرف انرژی بالای تراشه های x86 / x64 است که توسط اینتل و AMD توسعه یافته است. با تغییر معماری لوگو، نه تنها با شارژ باتری بالاتر مواجه می شویم، بلکه محصولات را نازک تر، سبک تر و سبک تر می کنیم. بدون طرفدار نیز تولید شده است.

پردازنده های مبتنی بر بازو می توانند از نظر مصرف انرژی عملکرد خوبی داشته باشند. به عنوان مثال، تراشه M1 اپل می تواند به خوبی با پردازنده های میان رده اینتل از نظر عملکرد رقابت کند و در عین حال انرژی بسیار کمتری مصرف کند. تا به امروز، هسته‌های Cortex Arm در دستیابی به این امر ناکام مانده‌اند، بنابراین نباید انتظار عملکردی مشابه مک‌بوک‌های مجهز به تراشه‌های سیلیکون اپل را در محصولات دارای Windows for Arm داشته باشیم. با این حال، کوالکام با خرید شرکت طراحی پردازنده Nuvia، می‌خواهد تراشه‌های قدرتمندی بر اساس معماری Arm برای ویندوز ایجاد کند که در سال 2023 برای رقابت با تراشه‌های سری M اپل عرضه خواهد شد.

اما حرکت به سمت معماری لوگو فقط مربوط به قدرت CPU نیست، عوامل دیگری نیز دخیل هستند، مانند فاصله زیاد بین تراشه های لوگو به عنوان پردازنده های سنتی و پلتفرم های بزرگتر. به عنوان مثال SoC های کوالکام ما به GPU، مودم، یادگیری ماشین، پردازشگر تصویر، حسگر هاب و فناوری های امنیتی علاقه مند هستیم. اپل همچنین ویژگی های موجود در پردازنده های سری M1 را در نظر گرفته است.

در مقابل، با پردازنده های سنتی x86 با قابلیت های کمتر مواجه هستیم. به عنوان مثال، در پردازنده های اینتل ما فقط گرافیک یکپارچه و ویژگی های امنیتی مختلف داریم. این پردازنده‌ها بر عملکرد سنتی تمرکز می‌کنند تا رویکردی جامع شبیه به معماری لوگو. بنابراین چیپست های اینتل و AMD دارای طیف گسترده ای از قابلیت ها مانند پشتیبانی هستند شبکه 5Gشما به اجزای خارجی نیاز دارید.

به زبان ساده، تراشه‌های مبتنی بر معماری Arm به قابلیت‌های مختلفی مجهز هستند که همگی از طریق یک SoC در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و ما فقط به کارایی و بهره‌وری انرژی نمی‌پردازیم.

شبیه ساز و برنامه های بومی

دسته ویندوز

برنامه‌ها و ویژگی‌های اصلی ویندوز، مانند منوی Start یا File Explorer، برای اجرا به‌صورت بومی بر روی تراشه‌های لوگو برای بهترین عملکرد کامپایل شده‌اند. بنابراین، این قطعات بدون نیاز به ترجمه، شبیه سازی یا هر لایه رابط دیگر مستقیماً بر روی پردازنده اجرا می شوند و عملکردی مشابه پردازنده های x86 دارند. علاوه بر برنامه های مایکروسافت، برنامه های شخص ثالث مانند فایرفاکس، فتوشاپ، نتفلیکس، VLC و زوم نیز می توانند به صورت بومی روی پلتفرم اجرا شوند. تعداد برنامه ها در حال افزایش است.

مایکروسافت با انتشار ویندوز 11 و پشتیبانی 64 بیتی بهبود یافته، اکنون دو راه برای کمک به توسعه دهندگان در ساخت اپلیکیشن برای پلتفرم خود دارد. راه اول کاملاً بومی است (ARM64 ABI) و برای کل لوگوی Codebase کامپایل شده است. دومی تا حدودی بومی است (ARM64EC ABI)، بخشی از کد برای لوگو نوشته شده است، در حالی که قسمت دیگر در حال حاضر روی Arm کار نمی کند و به یک شبیه ساز نیاز دارد. روش دوم برای کمک به توسعه دهندگان برای مهاجرت به معماری Arm و بهبود عملکرد برنامه های خود طراحی شده است، حتی اگر برخی از کتابخانه ها به صورت بومی روی این تراشه ها اجرا نشوند.

اگرچه ما ترجیح می‌دهیم اکثر برنامه‌ها به صورت بومی روی دستگاه‌ها اجرا شوند، شبیه‌ساز یکی از کلیدهای موفقیت ویندوز در لوگو است، همانطور که در مورد مک‌های دارای تراشه M1 وجود دارد. کاربران می‌خواهند هر برنامه‌ای را که می‌خواهند روی دستگاه خود اجرا کنند، از جمله برنامه‌هایی که به‌روزرسانی‌هایی برای پشتیبانی از معماری Arm بومی دریافت نکرده‌اند. اینجاست که شبیه ساز وارد عمل می شود، برای مثال تبدیل یک برنامه x86 به معماری پردازنده دیگری. البته این هم قربانیان خود را دارد که افت جزئی در عملکرد است.

ویندوز 10 دارای x86 برای لوگوی شبیه سازی برای اجرای برنامه های 32 بیتی بود، اما نمی توانست برنامه های 64 بیتی را اجرا کند. اما در سیستم عامل جدید مایکروسافت، امکان اجرای برنامه های غیر بومی 64 بیتی x86-x64 نیز وجود دارد که به طور قابل توجهی اپلیکیشن های این پلتفرم را گسترش می دهد.

مردم ردموند ابتدا سعی کردند اضافه کنند: شبیه ساز 64 بیتی آنها ویندوز 10 را اجرا می کردند اما تصمیم گرفتند آن را به ویندوز 11 بیاورند. اگرچه این ممکن است در نگاه اول دلهره آور به نظر برسد، اما در نهایت تمام دستگاه های ویندوزی دارای پردازنده لوگو به ویندوز 11 به روز می شوند و می توانند از برنامه های 64 بیتی نیز پشتیبانی کنند، اما این مورد نباید برای دستگاه های Qualcomm Snapdragon 835 صدق کند.

مایکروسافت کاربران را تشویق می کند تا برنامه را از فروشگاه خود نصب کنند تا بتواند به طور خودکار بهترین نسخه محلی یا شبیه سازی شده را برای دستگاه شما انتخاب کند. با این حال، همچنان می توانید برنامه های سیستم خود را از مکان های دیگر دانلود کنید.

آیا باید از Windows Arm استفاده کنیم؟

دسته ویندوز

Windows for Arm چندین مزیت دارد، اما نه برای همه رویدادها، حداقل در حال حاضر. وقتی صحبت از چنین سیستم هایی می شود، باید جوانب مثبت و منفی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال هنوز امکان اجرای تمامی بازی های پایه و قدیمی روی این محصولات وجود ندارد. به دلیل نداشتن شبیه ساز و قدرت گرافیکی بالا باید آن را با بازی های با کیفیت یا AAA ترکیب کنید. همچنین اگر می خواهید کارهای سنگینی مانند استفاده انجام دهید برنامه های CAD شما همچنین سیستم هایی دارید که برای شما مناسب نیستند. در واقع، اگر به دنبال کار سنگین با سیستم خود هستید، به سراغ پردازنده های مبتنی بر Arm نروید.

از طرفی اگر به دنبال حمل و نقل آسان به جای قدرت بالا هستید، این محصولات را انتخاب کنید. این محصولات برای فعالیت های سبک مانند ویرایش اسناد اداری و وبگردی مناسب بوده و هزینه بالایی از کاربران دریافت می کنند. همچنین شبکه های ارتباطی 4G و 5G و همچنین سبکی و ضخامت این دستگاه ها قابل دسترسی هستند.

محصولات مجهز به لوگوی ویندوز

دسته ویندوز

در حال حاضر، اکوسیستم Windows Arm بسیار کوچک است و محصولات بسیار کمی با پردازنده های ARM در بازار به فروش می رسد، از جمله:

  • مایکروسافت سرفیس پرو ایکس.
  • Samsung Galaxy Book S.
  • Samsung Galaxy Book Go
  • Acer Rotation 7
  • الیت فویل 2 در 1
  • نوت بوک نسخه 14

برخی از مدل‌ها مانند Huawei Mitobook E 2019، Lenovo Flex 5G، Lenovo Mix 630 و Lenovo Yoga C630 دستگاه‌های متوقف شده‌اند.

سوالات متداول در مورد Windows Arm

آیا ویندوز 11 با معماری Arm اجرا می شود؟

بله، محصولات دارای پردازنده لوگو مانند سرفیس پرو ایکس اکنون روی ویندوز 11 کار می کنند.

آیا ویندوز 10 روی پردازنده های لوگو نصب می شود؟

بله، ویندوز 10 اولین نسخه ای بود که به پردازنده های ARM منتقل شد.

آیا لوگوی ویندوز 10 می تواند برنامه های 64 بیتی را اجرا کند؟

اجرای این برنامه ها در شبیه ساز امکان پذیر نیست و فقط برنامه های 64 بیتی بومی در ویندوز 10 کار می کنند. اما ویندوز 11 از یک شبیه ساز 64 بیتی استفاده می کند.

آیا Windows Arm رایگان است؟

در حال حاضر، مایکروسافت مجوز سیستم عامل را فقط به سازندگان سخت افزار می دهد، اما آرتیفکت های لوگو با اشتراک در Windows Insider beta در دسترس هستند.

آیا چیپ های Apple M1 می توانند ویندوز را اجرا کنند؟

با استفاده از Parallels می توانید ویندوز را روی مک های مجهز به تراشه های M1 نصب کنید. با این حال، مایکروسافت به طور رسمی از آن پشتیبانی نمی کند.

چگونه بفهمم لوگوی ویندوز یا x86 چه زمانی لود می شود؟

در تنظیمات به سیستم و سپس صفحه About بروید و به قسمت System Type مراجعه کنید. نوع سیستم در اینجا مشخص شده است.

[ad_2]

Howard Gaines

مزاحم عمومی کافه قهوه. موسیقی نینجا. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما
اطلاعات و محتوای این سایت با کمک هوش مصنوعی و از روی داده‌های اینترنتی تهیه شده‌اند و مسئولیتی در قبال صحت آنها نخواهیم داشت و از استفاده از آن تشویق نمی‌کنیم.