فوتون تونلند جدید مشخصات فنی و قیمت مینی بوس ایران خودرو دیزل

[ad_1]

وانت دیزلی ایرانی خودرو با چهره جدید خود به زودی در کشورمان عرضه می شود. این مدل از موتور توربوشارژر استفاده خواهد کرد.
در سال های اخیر بازار وانت بار در ایران جذابیت بیشتری پیدا کرده است. این امر با واردات تویوتا هایلوکس در دهه 1980 آغاز شد. اما پس از گران شدن دلار و ممنوعیت واردات خودرو به دست مینی بوس های چینی افتاد. اکنون نصابان ایرانی برای سهم بازار و افزایش تنوع پیکاپ های چینی با یکدیگر رقابت می کنند.

فوتون یکی از زیرمجموعه های غول خودروسازی چینی Great Wall است و یکی از با تجربه ترین برندها در صنعت حمل و نقل چین است. این شرکت در سال 1996 تأسیس شد و اکنون یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اتوبوس و کامیون در پرجمعیت ترین کشور جهان است. محصولات خودروی فوتون عمدتاً در کلاس وانت و پیکاپ قرار دارند، اگرچه چند مدل شاسی بلند مانند فوتون ساوانا نیز در لیست محصولات این شرکت قرار دارند.

فوتون نیو تونلند ایران خودرو

اولین نسل از وانت های تونلند در سال 2011 معرفی شد. این خودرو در حال حاضر علاوه بر چین، تایلند و فیلیپین دارای خطوط مونتاژ است. تونلند در مقایسه با سایر ون های ساخت چین از موفقیت صادرات نسبی برخوردار بوده و اکنون در مالزی، برزیل، کلمبیا و استرالیا موجود است.

تعداد قابل توجهی کامیون فوتون در ایران وجود دارد. در سال 1393 وانت پیکاپ بنزینی و دیزلی تونل فوتون نیز به ایران وارد شد و ایران خودرو این مدل را تا اردیبهشت 1400 پیش فروش کرد. البته طبق اخبار به زودی نسخه جدید تونلند در کشورمان جمع آوری خواهد شد.

طراحی بدنه و ظاهر فوتون جدید Tonland

پرفروش ترین وانت فوتون در سال 2018 چهره خود را تغییر داد و اکنون در دو نوع چهار در و دو در تولید می شود.
تونل جدید از چراغ های جلو مشابه مدل قبلی استفاده می کند، اما به لطف طراحی مجدد جلوپنجره، ظاهر خودرو کاملا متفاوت است. ترکیب کلی نمای جلو با دیدگاه مدرن بازار جهانی یکسان نیست. اما جالب اینجاست که این پیکاپ ساخت چین است که شباهتی به تویوتا هایلوکس یا فورد F-150 ندارد.

فوتون نیو تونلند ایران خودرو
خطوط باریکی که به جلوی پنجره اضافه شده است، تونل جدید را بزرگتر از آنچه هست نشان می دهد. این خودرو از نظر خطوط حجمی و پیچیدگی ساختار بدنه ساده و بی تکلف طراحی شده است. همچنین برای بیشتر قسمت های سپر از پلاستیک سیاه استفاده شده است که از ارزش لوکس تونل می کاهد.
تونل بزرگ و طولانی به نظر می رسد زمانی که از کنار دیده می شود. این مدل دارای چرخ های اسپرت 17 اینچی با لاستیک هایی با حجم 265 میلی متر می باشد. دستگیره های فلزی رنگ بدنه، آینه های کنار هم براق و محفظه بار، نیو تونسی را اسپرت و جوان جلوه می دهد. با این حال، بیشتر گلگیرها از پلاستیک مشکی ساخته شده اند و رکابی برای کمک به رانندگی ندارند.

فوتون نیو تونلند ایران خودرو
نمای عقب تونلند جدید ساده و شبیه به ون های قدیمی مانند هایلوکس 2005 تا 2015 است. درب عقب حجم زیادی ندارد، اما خطوطی در اطراف چراغ ها وجود دارد تا سادگی این قسمت کمتر به چشم بیاید.
به طور کلی، یک امتیاز متوسط ​​را می توان به طراحی تونل جدید داد. اما نسبت به مدل اصلی ایران ساده تر و کمتر احساسی شده است. این خودرو با طول 5310 میلی متر، عرض 1880 میلی متر، ارتفاع سقف 1860 میلی متر و فاصله بین دو محور 3105 میلی متر تولید می شود.

نمای داخلی و کابین فوتون تونلند جدید

ترکیب خوشه ابزار برای مدل جدید با نصب یک صفحه نمایش لمسی 10 اینچی و بزرگ کردن خروجی های تهویه مطبوع متفاوت به نظر می رسد. در تصاویر فعلی به نظر می رسد که وسایل نقره ای و قهوه ای رنگ چوب داخل تابلوی ابزار نیز از مدل جدید حذف شده است.

نمای داخل تونلند فوتون جدید ایران خودرو
ساختار کلی سوئیچ ها و دکمه های پایین صفحه نمایش ساده و شبیه به خودروهای استپر ساخت چین است. پنل پشت فرمان مانند جک T8 شکل استوانه ای ندارد و ظاهری صاف با صفحه نمایش تخت برای کامپیوتر سفری ارائه می دهد.
تقریباً تمام بردها و دستگاه های مربوطه از پلاستیک سخت مشکی ساخته شده اند و ارزان به نظر می رسند. ترمز دستی سنتی یکی دیگر از نکات منفی در فضای داخلی تونس جدید است که برای وانت های ساخت چین جای تعجب ندارد.
طراحی صندلی ها با چرم مصنوعی و قرارگیری مواد نرم در داخل شیارها از نکات مثبت در طراحی کابین تونل است. شکل صندلی های ردیف جلو زیبا و راحت به نظر می رسد. صندلی های عقب نیز برای سه نفر قد بلند مناسب است.

پیشرانه و تجهیزات فنی تونل جدید ایران خودرو

بر اساس اطلاعات موجود دو نوع موتور دیزلی برای تونلند در ایران وجود خواهد داشت. هر دو مدل مجهز به گیربکس 6 سرعته دستی و دو سیستم دیفرانسیل هستند. علاوه بر این، آنها می توانند باری در حدود. یکی از معدود تفاوت های فنی بین نیو تونلند و مدل های قبلی این است که موتورهای دیزلی با استاندارد یورو 5 مطابقت دارند. در حالی که مدل های قبلی موجود در ایران یورو 4 بودند.

موتور فوتون تونل جدید ایران خودرو

مدل ارزانتر با وزن خالص 1940 کیلوگرم دارای موتور 2.8 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر اینترکولر است و 174 اسب بخار قدرت با گشتاور 360 نیوتن متر تولید می کند. این موتور توسط کامینز طراحی شده و با گیربکس Getrag آلمانی عرضه می شود.
نسخه قدرتمندتر دارای موتور بنزینی دو لیتری توربوشارژ با 200 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور است. این مدل از تونلند جدید با وزن خالص 1900 کیلوگرم دارای موتور بورگوارد (طرح بورگوارد ساخت چین) و گیربکس Aisin ژاپنی می باشد.
هنوز اطلاعات دقیقی از عملکرد فنی مینی ون جدید فوتون با بنزین و گازوئیل در ایران منتشر نشده است. در حال حاضر در بازار، مدل 2.8 لیتری توربودیزل مونتاژ شده توسط ایران خودرو، شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را در 14 ثانیه و حداکثر سرعت 150 کیلومتر بر ساعت را ارائه می دهد. میانگین مصرف سوخت این خودرو از 8 تا 9 لیتر گازوئیل در هر صد کیلومتر است.
یکی از تفاوت های فنی نیو تونلند با مدل های قبلی، مطابقت موتورهای دیزلی با استاندارد یورو 5 است. در حالی که مدل های قبلی یورو 4 بودند.

امکانات امنیتی و رفاهی ایران خودرو نیو فوتون تونلند

هر دو نسخه بنزینی و دیزلی به رینگ های آلیاژی 17 اینچی با لاستیک های 265/65 مجهز شده اند. فرمان برقی، سیستم ترمز هیدرولیک دو سیلندر، دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمزهای ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل پایداری (ESP)، سیستم حفاظت از شیب خودرو (HDC HAC)، 76 باک بنزین لیتری، صفحه نمایش لمسی 10 اینچی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل دیجیتال، کروز کنترل، تریم داخل چرم دو رنگ، کنترل پیشرانه، سنسور پارک و دوربین تعویض دنده عقب، اتولایت (سنسور نور)، چراغ های روز و تنظیم برقی آینه های جانبی تونس نیز ویژگی های جدید.

فوتون نیو تونلند ایران خودرو
طبق اطلاعات موجود، پیکاپ چینی مونتاژ ایران خودرو تنها با گیربکس دستی و دیفرانسیل دو دیفرانسیل عرضه می شود. نیو تونلند مجهز به مکانیزم هیدرولیک، سیستم کلاچ تک صفحه ای با قفل دیفرانسیل اتوماتیک و سیستم انتقال قدرت با حالت های مختلف انتخابی و فعال الکتریکی، 2H، 4H و 4L خواهد بود. ظاهرا این خودرو فاقد استارت دکمه ای، سیستم ورود بدون کلید و آنتن کوسه است.

قیمت تونلند مدل 1401 مونتاژ ایران خودرو

در بازار چین، مدل پایه تونلند با موتور بنزینی، گیربکس دستی و تک دیفرانسیل آستانه قیمتی برابر با 88000 یوان (14000 دلار) دارد. نسخه کاملتر با موتور توربودیزل، گیربکس اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل به قیمت 200000 یوان (31000 دلار) به فروش می رسد. در این شرایط می توان قیمت مونتاژ تونل بنزین و گازوئیل ایران خودرو را بین یک میلیارد تا 1.2 میلیارد تومان برآورد کرد.

نمای اصلی فوتون تونل جدید ایران خودرو

نیو تونلند نسبت به سایر مینی بوس های چینی موجود در بازار ایران

مدل KMC T8 دو دیفرانسیل بنزینی و دنده دستی هم اکنون در ایران با قیمتی در حدود 800 میلیون تومان به فروش می رسد.
مهم ترین رقبای فوتون تونلند آمیکو آسنا با 920 میلیون تومان و جک T8 از کرمان موتور هستند. آسنا دارای موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی و دو سیستم دیفرانسیل است. این خودرو گیربکس اتوماتیک با قیمت یک میلیارد و 300 میلیون تومان به فروش می رسد.
محصول جدید مکس با نام Clout (Dion V5) با موتور 2.4 لیتری توربوشارژ بنزینی با قدرت 220 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن متر پیش فروش می شود. این مینی بوس که در حدود 11 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد، تقریباً 800 میلیون تومان قیمت دارد.

[ad_2]

Sam Mcknight

دانشجوی آماتور. مجموع ماون سفر. کارشناس مواد غذایی بیکن نرد. کارآفرین. فن آبجو. عاشق فرهنگ پاپ

تماس با ما