ما منتظر کسی نبودیم که جان مردم را نجات دهد.

[ad_1]

ساکنان روستای مولای براهیم، ​​نزدیک مرکز زمین لرزه، در خارج از مراکش، مراکش، خانه های خود را روز شنبه ترک کردند.اعتبار…مصعب الشامی/ آسوشیتدپرس

اگرچه زلزله در شمال آفریقا زیاد نیست، اما غیرمنتظره نیست. مراکش در محل اتصال یک تصادف تکتونیکی با حرکت آهسته بین صفحات آفریقا و اوراسیا قرار دارد. در طی میلیون‌ها سال، حرکات، چشم‌انداز را فرسایش داده، کوه‌های اطلس را بلند کرده و شبکه پیچیده‌ای از شکستگی‌ها را در سراسر منطقه ایجاد کرده‌اند.

سرعت برخورد در نزدیکی مراکش نسبتاً آهسته است، به طوری که صفحات تنها با سرعت 4 تا 6 میلی متر در سال با هم برخورد می کنند، به این معنی که زمین لرزه ها در این منطقه مکرر نیستند. برای مقایسه، زمین اطراف گسل سن آندریاس حدود 50 میلی متر در سال جابجا می شود. اما در طول سال‌ها، حرکت آهسته در نزدیکی سواحل شمالی آفریقا می‌تواند استرس کافی برای ایجاد زمین‌لرزه‌های شدید، از جمله زلزله مرگبار جمعه شب در مراکش، ایجاد کند.

به گفته جودیت هابارد، زمین شناس دانشگاه کرنل، زمین ساخت پیچیده منطقه هنوز به خوبی درک نشده است. برخورد، مناظر را به مناطق متعدد و به هم پیوسته منحرف می‌کند تا نوع گسلی که در شمال غربی اقیانوس آرام تعریف شده است. و حرکت آهسته صفحات، اندازه گیری حرکت و شناسایی زلزله خیزترین گسل های منطقه را دشوار می کند.

سایر فرآیندها در زیرسطح عمیق نیز ممکن است بر تنش های نزدیک به سطح تأثیر بگذارند. دکتر “تنش های زمین ساختی فعلی تنها بخشی از داستان است.” هابارد گفت.

دانشمندان هنوز در حال کشف جزئیات زیادی در مورد این رویداد اخیر هستند، از جمله گسل های دقیق مسئول تخریب.

دکتر. به گفته هوبارد، زلزله های تاریخی پاسخ هایی به این سوال می دهند. وی گفت: «در هیچ یک از این گسل ها زلزله شناخته شده ای وجود ندارد. او گفت که از زمان مرگبارترین زمین لرزه مراکش در تاریخ معاصر – زمین لرزه 5.8 ریشتری در سال 1960 که باعث کشته شدن 12000 نفر شد – هنوز ناشناخته های زیادی وجود دارد.

یکی دیگر از جزئیات چالش برانگیز برای مطالعه عمق زمین لرزه است. هابارد گفت. دانشمندان اغلب اعماق را بر اساس تخمین های تقریبی تعیین می کنند، سپس با به دست آمدن داده های بیشتر، این مقادیر را اصلاح می کنند. تخمین‌های آژانس‌های لرزه‌نگاری مختلف این عدم قطعیت را برجسته می‌کند: یک ارزیابی اولیه توسط سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده عمق زمین‌لرزه مراکش را 11.5 مایلی نشان می‌دهد و بعداً آن را به 16.3 مایل به روز می‌کند. مرکز لرزه نگاری اروپا و مدیترانه در حال حاضر عمق 7.2 مایلی را حفظ می کند.

عمق زمین لرزه بر شدت و انتشار لرزش تأثیر می گذارد. هر چه سطح زمین لرزه کم عمق تر باشد، شدت زلزله در سطح لرزه ای بیشتر خواهد بود. لرزش یک زمین لرزه عمیق ممکن است آنقدر شدید نباشد، اما می توان آن را در منطقه وسیع تری از سطح احساس کرد. هابارد گفت.

عامل مهم دیگر جهت برش زلزله است که می تواند توضیح دهد که انرژی زلزله در کجا متمرکز شده است. ایستادن در مقابل اسپیکر در مقایسه با صدای خفه‌ای که هنگام ایستادن پشت بلندگو شنیده می‌شود، باعث ترکیدن صدا می‌شود.

همانطور که جاشا پولت، زلزله شناس و استاد ممتاز دانشگاه پلی تکنیک ایالتی کالیفرنیا اشاره کرد، الگوی پس لرزه ها نشان می دهد که زمین لرزه مراکش به سمت شمال شرق به سمت مراکش شکسته شده و به طور بالقوه لرزه های ویرانگر شهر را تشدید می کند.

[ad_2]

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما