متاورز چیست و چه تاثیری بر صنعت بازی های ویدیویی خواهد داشت؟

[ad_1]

اگر کم و بیش یک تکنسین هستید که می دانید این روزها چه می کند متا جهان شما زیاد شنیده اید. Metavars یک روند کاملاً جدید در چیزی است که به نظر می رسد تنها صنعتی است که این روزها بسیاری از شرکت های فناوری درباره آن صحبت، سرمایه گذاری و برنامه ریزی می کنند.

افسون

در میان این شرکت نام فعالان صنعت بازی به وفور دیده می شود. این نشان می دهد که Metavars می تواند یک پلت فرم سرمایه گذاری خوب برای صنعت بازی باشد، اما چگونه؟


از کجا شروع شد؟

قبل از اینکه به سراغ متاورس برویم، باید کمی به عقب برگردیم. در دهه 60 و 70 اولین گام ها برای اتصال دو کاربر کامپیوتر با نام آرپا نت برداشته شد. از همان روزهای اولیه تولد وب گسترده ای که امروزه آن را اینترنت می نامیم، انسان رویای ارتباط نزدیک تر با سایر مردم در سراسر جهان را در سر داشت.

اولین پیام ارسال شده بر روی پلت فرم ARPANET، تلاش ناموفق یک دانشجوی UCLA در سال 1969 برای ارسال کلمه “ورود” به یک کامپیوتر آزمایشگاهی استنفورد بود. این پیام به دلیل نقص فنی در سیستم به صورت ناقص ارسال شده است و اکنون حروف “lo” به عنوان اولین پیام ارسال شده در بستری که ما آن را اینترنت می نامیم ذخیره شده است.

و اکنون پس از گذشت نزدیک به 50 سال، ما می‌توانیم انواع داده‌های سنگین را از طریق اینترنت ارسال کنیم، محتوای مختلف را از این پلتفرم دریافت یا استریم کنیم، در حال حاضر به صورت مکتوب و ویدیویی یا حتی در قالب شخصیت‌های واقعیت مجازی خودمان. تعامل آنلاین را تجربه کنید. ولی این آخر ماجرا نیست.

مسیری که آرپانت سال ها پیش آغاز کرد، اکنون در آستانه ورود به مرحله جدیدی است. تاری که حالت و محور تعامل اجتماعی انسان ها را به طور اساسی و دائمی تغییر خواهد داد. پس متاوارز چیست و چه نقشی در فاز جدید این بستر وسیع ارتباطی خواهد داشت؟


کلمه متاور از کجا آمده است؟

اصطلاح متاورس را می توان به نویسنده آمریکایی نیل استفنسون و رمان دیستوپیایی Cyberpunk او، “Snow Crash” ردیابی کرد. این رمان که در سال 1992 منتشر شد، یک میدان داده واقعیت مجازی به نام ماتریس را توصیف می کند. او در این فضای مجازی دنیایی را به تصویر می‌کشد که در آن مردم می‌توانند هر چیزی که می‌خواهند، بدون توجه به مکان، ملیت، مذهب یا هر برچسبی باشند.

در سال‌های اخیر، نمونه‌های مشابهی از این زمینه در کتاب‌ها و فیلم‌های اقتباسی مانند The Matrix، Ready Player One، Neuromancer، Free Guy و غیره نشان داده شده است. در تمامی این آثار و آثار مشابه، شاهد تجلی دنیایی مجازی فارغ از معیارها و مرزهای واقعی هستیم.

اما این مفهوم تنها به کتاب و سینما محدود نمی شود. طی سال‌ها، صنعت فناوری گام‌های مهمی در یک متا تبدیل واقعی، یک دنیای مجازی آنلاین از واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، آواتارهای هولوگرافی سه بعدی، و گسترش و بهبود کیفیت ارتباطات برداشته است که در ادامه به تفصیل به آن‌ها خواهیم پرداخت. . . .

در نهایت در مورد ریشه لغوی متافعال می توان گفت که این کلمه در واقع ترکیبی از کلمه یونانی Meta و کلمه انگلیسی Universe است. کلمه متا به معنای فراتر است و کلمه انگلیسی Universe به معنای جهان است. پس ترجمه تحت اللفظی این کلمه را می توان «فراتر از جهان» دانست.


متاور چیست؟

حال باید به این سوال پاسخ دهیم که متاور چیست؟ مفهوم متاورس کم و بیش همان چیزی است که در کتاب استفنسون توضیح داده شده است. Metavars یک فضای مجازی شبیه سازی شده مبتنی بر شبکه بزرگی مانند اینترنت است که افراد می توانند بدون توجه به موقعیت فیزیکی به آن بپیوندند و به صورت آنلاین با یکدیگر تعامل داشته باشند.

مفاهیم فیزیکی، اشیاء، اموال، هویت، نظام پرداخت و برخی قراردادهای اجتماعی نیز در این حوزه قابل حفاظت یا اجرا هستند. در واقع Metavars فضایی را ایجاد می کند که بستر ارتباطی و تعامل مجازی می تواند وارد فاز متفاوتی شود.

افسون

در این مرحله، کاربران می توانند هویت و ظاهر خود را ایجاد و سفارشی کنند و به عنوان آواتار مجازی، بدن های شبیه سازی شده و مجازی در فضایی که محدود به زمینه فیزیکی نیست، کار کنند. در واقع، در این دنیای جدیدی که ما متاور می نامیم، هیچ محدودیتی جز تخیل ما وجود نخواهد داشت.

Metavars شبکه گسترده ای از دنیاها و شبیه سازی های سه بعدی پایدار است که به صورت لحظه ای و لحظه به لحظه ارائه می شود، جایی که هویت افراد، اشیاء فیزیکی، تاریخ بشر و حتی سیستم های پرداخت حفظ می شود. این مجموعه می تواند چندین نفر را به طور همزمان در قالب مجازی بدون نیاز به داشتن آنها در یک مکان فیزیکی میزبانی کند.

متیو بال، کارگردان Metaverse Primer

شاید این تعاریف این ابهام را ایجاد کند که تجهیزات واقعیت مجازی یا آواتارهای سه بعدی و شبیه سازی شده برای ورود به متاورز مورد نیاز است. اما این تصور کم و بیش اشتباه است. این وسایل یا لوازم آرایشی تنها ابزاری برای ارتقای تجربه مرحله جدید وب خواهند بود و برای دسترسی به متاورز لزوماً به این ابزارها نیاز ندارید.

طبق تعریف، متاتارسال مجموعه‌ای از پلتفرم‌های مجازی است که در آن افرادی که در یک فضای فیزیکی با هم نیستند، می‌توانند دور هم جمع شوند و با هم تعامل داشته باشند. این پلتفرم ها می توانند جهان های مبتنی بر واقعیت مجازی جذاب و غوطه ور با عناصر دنیای واقعی به جای پلتفرم های مبتنی بر متن باشند. همانطور که گفتم تنها محدودیت در این دنیاها تخیل شماست.


مرحله بعدی اینترنت؛ وب 3.0 چیست؟

پیش از این در این مقاله در مورد فاز جدید اینترنت صحبت کردیم. با این حال، درک این مفهوم ممکن است برای شما کمی پیچیده باشد، بنابراین باید کمی آن را بررسی کنیم. زمانی که اینترنت برای اولین بار عمومی شد، میزان محتوای موجود در آن بسیار محدود بود. جستجو، تعامل و انتقال داده ها امروزه امکان پذیر نبود و بیشتر محتوای موجود در این پلتفرم توسط شرکت های بزرگ تولید می شد.

اکثر کاربران اینترنت در نسل اول وب، یا بهتر است بگوییم وب 1.0، تنها مصرف کنندگان بودند. به دلیل عدم وجود بسترهایی مانند شبکه های اجتماعی، ارتباطات کاربران محدود، انتشار اطلاعات محدود بود، اکثر صفحات وب به صورت ایستا و غیر تعاملی طراحی شدند و رشد بستر اینترنت به طور کلی بسیار کند بود.

فاز اول اینترنت یا وب 1.0 با ظهور سرویس های تعامل محور وارد فاز جدیدی شد. کاربران اکنون می توانند با تعامل مستقیم با ابزارهای تعاملی مرکزی مانند ایمیل، وبلاگ ها، اتاق های گفتگو و بعداً رسانه های اجتماعی مدرن تر، به عنوان تولیدکنندگان محتوا عمل کنند. در واقع یک عنصر پویا به وب اضافه شده است.

بیشتر محتوای تولید شده در این دوره مبتنی بر متن است و در حال حاضر صفحات وب پویا هستند. توسعه وب دیگر در انحصار شرکت ها نیست و کاربران اکنون می توانند نقشی حیاتی در توسعه آنچه ما اینترنت می نامیم ایفا کنند. این وب 2.0 است، مرحله دوم اینترنت که منجر به کاربر محوری شد. اما این فقط آغاز کار است.

امروزه تعامل و شبکه های اجتماعی محور اصلی اینترنت است. کاربران از سراسر جهان بیش از هر زمان دیگری با یکدیگر در تماس مستقیم هستند. آنها در رویدادهای آنلاین شرکت می کنند، در تیم های مجازی بازی می کنند و از راه دور کار می کنند. افزایش هزینه های حمل و نقل و مسکن و به ویژه همه گیری کرونا نیز به گسترش شبکه کمک کرده است.

اما در طول سال ها، آزمون و خطا در استفاده از هوش مصنوعی در وب، تغییر شیوه تعامل و تجربه با واقعیت مجازی، تولد ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، ظهور توکن های NFT و … فضای وب در حال گسترش است. در آستانه یک تغییر بزرگ تغییری که تمرکز وب را به چارچوب های P2P تغییر می دهد.

نسل اول وب به طور کلی ثابت بود. نسل دوم وب پویا بر محوریت تولید محتوا توسط کاربران متمرکز شد. اما وب 3.0، مرحله بعدی اینترنت که اکنون در آستانه آن هستیم، مرکزیت وب را برای همیشه تغییر خواهد داد.

این تغییرات بر اساس خدمات Peer-to-Peer (P2P) است. این بدان معناست که مدیریت سرویس میانی دیگر مورد توجه شرکت های بزرگ نخواهد بود. به عبارت دقیق‌تر، نقش مرکزی و انحصاری این گونه شرکت‌ها در گذشته کاهش می‌یابد و خدمات جدید مبتنی بر کاربر جایگزین آن‌ها می‌شود.

افسون

مفهوم متاورتس نیز در وب 3.0 تعریف شده است. ابزارهای غیرمتمرکز وب 3.0 به ما اجازه می‌دهند تا جهان‌های مجازی مبتنی بر اینترنت را ایجاد و سفارشی کنیم که در آن می‌توانید با امنیت، حریم خصوصی و هویت بیشتری کار کنید. این فعالیت می تواند بستری برای تعاملات تجاری تفریحی مانند بازی باشد.


Metavars & Video Industry Ltd.

اکنون که با مفهوم متاور و فاز سوم وب آشنا شدیم، می‌توانیم نگاهی به مفاهیم آن در صنعت بازی‌های ویدیویی بیندازیم. متاوارها خیلی زودتر از آنچه فکر می کردیم در صنعت بازی اتفاق افتادند. شرکت های بزرگی مانند مایکروسافت و سونی و نام های بزرگی مانند فورتنایت، رولکس، پوکمون و … گام های بلندی در توسعه این صنعت برداشته اند.

احتمالاً بسیاری از شما قبلاً نبرد رویال Fortnite محبوب Epic Games را تجربه کرده اید. بازی Fortnite به برگزاری رویدادهای آنلاین درون بازی معروف است. به عنوان مثال، در آخرین رویداد مجازی بازی، بیش از 12 میلیون نفر در کنسرت زنده تراویس اسکات شرکت کردند و روی توسعه بازی متوارسی سرمایه گذاری کردند.

با توسعه صنعت واقعیت مجازی، بسیاری از بازی ها وارد عرصه ای شده اند که می توان آن را آغاز دنیای متا تعاملی دانست. دستگاه های VR را می توان گامی مثبت در این زمینه دانست که به کاربران امکان می دهد با این دستگاه ها و آواتارهای مجازی آن ها در دنیای بازی شرکت کنند.

Sandbox یکی دیگر از نمونه های محلی بسیار موفق در این زمینه است. این عنوان به شما امکان بازی، ایجاد، مالکیت و مدیریت یک sandbox را می دهد. Sandbox Economy مبتنی بر ارزهای رمزنگاری شده توسط کاربر و NFT است. Sandbox Market بیش از بیست هزار NFT دارد که کاربران می توانند آنها را خریداری کرده و در دنیای واقعیت مجازی استفاده کنند.

Decentraland یکی از اولین شرکت هایی بود که آشکارا سعی در ایجاد یک فراجهان داشت. Game Decentraland که متشکل از یک پلتفرم واقعیت مجازی سه بعدی با املاک و مستغلات مقیاس پذیر مبتنی بر ارز دیجیتال اتریوم است، همچنین در توسعه زیرمجموعه Decentral Games برای توسعه بیشتر قابلیت های بازی خود سرمایه گذاری کرده است.

رئیس در میان این شرکت ها، شرکت قدیمی فیس بوک و متای امروزی است. مارک زاکربرگ با سرمایه گذاری در خط عینک واقعیت مجازی Oculus یکی از بزرگترین گام ها را در این زمینه برداشت و نام و برند خود را به Meta تغییر داد. این واقعیت که مایکروسافت، بلیزارد و سایر بخش ها از دیگر شرکت هایی هستند که در این بخش سرمایه گذاری می کنند، آینده درخشان این بخش را نشان می دهد.


آینده روشن است

آنچه واضح است این است که Metavers یک زمینه بسیار پر ارزش با آینده ای روشن است. با توسعه وب 3.0، افزایش کیفیت جهانی اینترنت، توسعه فضای ابری و کاهش قیمت تجهیزات، می توان انتظارات زیادی از بازی های توسعه یافته بر اساس این مفهوم داشت. دنیایی که کاربران می توانند بازی را نزدیک به واقعیت تجربه کنند.

دنیایی که عناوین بازی ما را به یک تجربه واقعی تر می آورد. دنیایی که به ما امکان می دهد عناصر دنیای واقعی را در یک زمینه مجازی تجربه کنیم و بدون توجه به برچسب های اجتماعی، هر آنچه می خواهیم باشیم. به چی فکر میکنی؟ به نظر شما Metavars و Web 3.0 چه تاثیری بر زندگی ما خواهند داشت؟

[ad_2]

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.