بالاترین نرخ بیکاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات – زومیت

[ad_1]

گزارش جامع بازار کار ایران در سال 1399 توسط دیوار و با استفاده از داده های خام برنامه کار سالانه مرکز آمار تهیه شده است. داده‌های 16 سال گذشته نیز برای ایجاد تصویر واضح‌تری از تحولات بازار توسط دیوار مورد بررسی قرار گرفته‌اند. دیوار در این گزارش تاکید کرد که دلیل تهیه این گزارش این است که حوزه اشتغال و کاریابی از زمان تاسیس دیوار یکی از مقوله های فعال این بستر بوده است.

سهم پایین زنان در بازار کار

از کل جمعیت 82.9 میلیون نفری سال 1399، 62.4 نفر در سن کار بودند. بر اساس این گزارش، اگرچه نسبت زنان و مردان در سن کار تقریباً برابر است، اما 86 درصد از زنان تمایلی به کار ندارند یا قادر به کار نیستند. 81 درصد از این به دلیل “مسئولیت های شخصی یا خانوادگی” زنان غیرفعال از بازار کار کنار گذاشته شده است.

گزارش دیواری از بازار کار

در مجموع بیش از 1.4 میلیون نفر که 63 درصد آنها زن بودند، بازار کار را ترک کردند. تعداد خالص اشتغال یک میلیون نفر و تعداد بیکاران 400 هزار نفر کاهش یافت. دو نفر از سه کارمندی که شغل خود را از دست دادند زن بودند. از کل افراد در سن کار، 63 درصد مرد و تنها 12 درصد زن بودند. از هر 100 نفر شاغل در کشور، 84 نفر مرد بودند. از هر 100 نفر شاغل در کشور، 84 نفر مرد بودند.

در این گزارش به جمعیت فعال و بیکار و جامعه غیرفعال نیز اشاره شده است. ۲۳ میلیون و ۲۶۳ هزار و ۴۷ نفر از جمعیت شاغل از کل جمعیت در سن کار بالای ۶۲ میلیون نفر شاغل و ۲ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۶۳ نفر بیکار هستند. جمعیت کم تحرک به دلیل مسئولیت های شخصی یا خانوادگی 21 میلیون و 988 هزار و 262 نفر، جمعیت کم تحرک به دلیل تحصیل یا مشکلات حرکتی به ترتیب 6 میلیون و 27 هزار و 617 نفر و 8 میلیون و 646 هزار و 294 نفر است.

نرخ بیکاری و نرخ مشارکت اقتصادی

بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری در سال 1399 برای اولین بار از سال 1384 تاکنون تک رقمی شده و در پایین ترین سطح خود قرار دارد. کاهش نرخ مشارکت اقتصادی (در کمترین میزان در 6 سال گذشته) همزمان با کاهش نرخ بیکاری را می‌توان به بخش بزرگی از کاهش نرخ بیکاری نسبت داد.

گزارش دیواری از بازار کار

در این گزارش آمده است که در سال 1399، نرخ مشارکت اقتصادی زنان نسبت به سال 1398 کاهش چشمگیری داشته و از 17 درصد به کمتر از 14 درصد رسیده است. افراد بین 20 تا 25 سال بیشترین نرخ بیکاری را دارند. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی زنان بین 25 تا 30 سال در بالاترین سطح قرار داشت. با این حال، بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی برای مردان در گروه سنی 40 تا 45 سال است. پس 93 درصد این بدان معناست که از هر 100 مرد در این سن 93 نفر یا شاغل هستند یا به دنبال کار هستند.

نرخ بالای بیکاری در ارتباطات

در سال 1399 از هر سه زن تحصیل کرده در رشته های کشاورزی، جنگلداری، شیلات و دامپزشکی، مهندسی، تولید و تولید، یک نفر بیکار بوده که بیشترین نرخ بیکاری را برای زنان در این رشته ها نشان می دهد.

گزارش دیواری از بازار کار

از سوی دیگر بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی در حوزه مهندسی، ساخت و تولید و بیشترین نرخ بیکاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به ثبت رسیده است. بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری افراد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به سال 1388 به شدت کاهش یافت، اما همچنان بالاترین نرخ بیکاری را در این حوزه دارد. همچنین بیشترین کاهش نرخ مشارکت اقتصادی مربوط به حوزه علوم تربیتی بوده و این کاهش در زنان بیشتر بوده است. این گزارش می گوید که حدود یک سوم از کل بیکاران و حدود نیمی از کل مردان بیکار در رشته های مهندسی، ساخت و ساز و ساخت و ساز تحصیل کرده اند. از سوی دیگر بیشترین سهم زنان بیکار مربوط به بازرگانی، علوم اداری و حقوق است که حدود یک سوم کل زنان بیکار را تشکیل می دهند.

گزارش دیواری از بازار کار

دو شغله ها

این گزارش همچنین بر اساس آمار مرکز ملی آمار به بررسی تعداد دو شغل در گروه های سنی مختلف می پردازد. بدین ترتیب در سال 1399 حدود 209 درصد شاغلان دارای شغل دوم بودند. این سهم برای زنان 1.3 درصد و برای مردان 3.2 درصد بوده است. زنان حدود 16 درصد از افراد شاغل و تنها 7 درصد از کارگران دوگانه را تشکیل می دهند. میانگین ساعات کار برای افرادی که در دو شغل کار می کردند 53 ساعت در هفته بود، در حالی که آنهایی که در یک شغل کار می کردند 45 ساعت در هفته بود. همچنین بیشتر مشاغل دوگانه در رده سنی 35 تا 45 سال بودند.

بر اساس این گزارش، 72 درصد افراد دو شغله شغل دوم خود را در گروه فعالیت های کشاورزی، جنگلداری و شیلات دارند. علاوه بر این، از هر 10 نفر شاغل در گروه فعالیت های کشاورزی، جنگلداری و شیلات، یک نفر در دو شغل کار می کند. همچنین تعداد زنان دارای شغل دوم در گروه فعالیت آموزشی 50 درصد کاهش داشته است.

بخش خصوصی فعال تر از دولت است

این گزارش نشان می دهد که اکثر کارگران، حدود 85 درصد، در بخش خصوصی کار می کنند. بیشترین سهم در کاهش اشتغال در کشور مربوط به بخش خصوصی بوده و این کاهش برای زنان بیشتر بوده است. بر اساس این گزارش، گروه‌های فعالیت کشاورزی، جنگل‌داری و شیلات، تولیدات صنعتی (ساختی)، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت بیشترین تعداد شاغل در بخش خصوصی را به خود اختصاص داده‌اند. این سه گروه روی هم 58 درصد از شاغلان این بخش را تشکیل می دهند. با این حال، اکثر کارکنان بخش دولتی در وزارت امور عمومی و دفاع، تامین اجتماعی اجباری و آموزش کار کرده اند. در گروه فعالیت های اطلاع رسانی و ارتباطی، سهم بخش خصوصی از کل اشتغال با سهم 71 درصدی در رتبه نهم قرار دارد.

گزارش دیواری از بازار کار

متن کامل این گزارش را می توانید در این لینک بخوانید.

[ad_2]

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما