سردترین شهر دنیا کدام است؟ – زومیت

[ad_1]

ارنست شاکلتونکاشف قطب جنوب در نامه ای به دوستش در سفر خود در سپتامبر 1902 کیتی پوگسوناو در مورد افراد مشهور لندن می نویسد که سرمای شدید و اثرات مخرب آن بر خدمه را توصیف می کند. شالتون گفت: متأسفانه ما یکی از مردان خود را در طوفان شدید برف از دست دادیم و تقریباً یکی از ملوانان و سه مرد دیگر را از دست دادیم. در حال حاضر هوا بسیار سرد است و حداقل دما منفی 2.52 درجه سانتیگراد بوده است.

امروزه تنها چند هزار نفر که اکثراً دانشمندان هستند، سالانه از قطب جنوب بازدید می کنند. اگرچه قطب جنوب سردترین قاره روی زمین است، ساکنان شهرهای سراسر جهان اغلب دمایی را تجربه می کنند که به همان اندازه سرد است. پس سردترین شهر دنیا کدام است؟

این عنوان متعلق به شهر یاکوتسک روسیه است. یاکوتسک در سیبری یکی از سردترین شهرهای جهان و یکی از کم تراکم ترین شهرهای جهان است. حدود 336200 نفر در یاکوتسک زندگی می کنند که بیشتر آنها برای الروزا کار می کنند، شرکتی که یک معدن الماس را در این شهر اداره می کند.

در یاکوتسک دمای هوا به منفی 60 درجه سانتیگراد رسید. برخی از ساکنان می گویند روزهای بسیار سردتری را تجربه کرده اند. اما ما نتوانستیم تایید کنیم. زیرا دماسنج فقط تا منفی 63 درجه سانتیگراد را نشان می دهد.

    سیبری اویمیاکون

نمای هوایی از Oymyaken، سیبری. اویمیاکن حدود 500 نفر جمعیت دارد و در سال 1924 دمای آن به منفی 2.71 درجه سانتیگراد کاهش یافت.

در حالی که یاکوتسک سردترین شهر جهان است، مکان‌های پرجمعیت کمتری وجود دارد که حتی سردتر باشند. در سال 1924، اویمیاکن، سکونتگاهی با حدود 500 نفر در روسیه، به منفی 2.41 درجه سانتیگراد رسید.

تا حدودی تعجب آور است که یاکوتسک و اویمیاکن چندان به هم نزدیک نیستند. بین آنها 928 کیلومتر فاصله وجود دارد و سفر بین دو منطقه حدود 21 ساعت طول می کشد. پس چرا این دو منطقه اینقدر سرد هستند و چرا مردم در این محیط های منفی به زندگی خود ادامه می دهند؟ الکس دکاریااستاد هواشناسی در دانشگاه پنسیلوانیا میلرسویل می گوید: سیبری به دلیل ترکیب عرض جغرافیایی زیاد و توده زمین بسیار بزرگ سرد است.

مقالات مرتبط:

دمای شدید جهانی (هم بالا و هم پایین) اغلب در قاره ها رخ می دهد. زیرا زمین سریعتر از اقیانوس ها گرم و سرد می شود. در مورد سیبری، پوشش برف و یخ نیز نقش دارد. زیرا با انعکاس پرتوهای خورشید به فضا به خنک نگه داشتن ناحیه کمک می کند. ترکیب این عوامل یک منطقه نیمه دائمی بزرگ از فشار بالا ایجاد می کند. این منطقه پرفشار در سیبری در طول زمستان به “فشار بالا سیبری” معروف است.

دکاریا در ایمیلی به Live Science گفت: «فشارهای بالا در قاره‌های با عرض جغرافیایی بالا عموماً به دلیل آب و هوای پایدار، رطوبت کم و آسمان صاف شناخته می‌شوند که منجر به دمای بسیار سرد سطح می‌شود». این به این دلیل است که رطوبت کم و آسمان صاف به پرتوهای با طول موج بلند از زمین (مادون قرمز و مایکروویو) اجازه می دهد تا به بالای جو برسد و در فضا منتشر شود و در نتیجه دمای سطح را کاهش دهد.

در مورد یاکوتسک و اویمیاکن، توپوگرافی نیز نقش مهمی دارد. جانی رایزنیک مدرس ارشد موسسه INAR در دانشگاه هلسینکی فنلاند گفت: «این مناطق در دره‌های محلی قرار دارند که توسط زمین‌های مرتفع احاطه شده‌اند. نتیجه این است که دریاچه های هوای سرد به راحتی در شرایط معتدل زمستانی تشکیل می شوند.

این بسته های هوای نسبتا سرد و نسبتا سنگین می توانند در نزدیکی کف دره سقوط کنند. برای Oymyaken، این اثر توسط ارتفاعات نسبتاً زیاد رشته کوه های اطراف تقویت می شود، که به حفظ دریاچه های هوای سرد کمک می کند و از مخلوط شدن آنها با هوای گرمتر جلوگیری می کند.

سیبری یاکوتسک

کلیسای یاکوتسک، سیبری. یاکوتسک دمای سرد تا منفی 60 درجه سانتیگراد را تجربه کرد

حال، چرا مردم همچنان در این مناطق ناپذیر سیبری زندگی می کنند؟ Okubook سیاهیک زیست انسان شناس و مدیر آزمایشگاه فناوری انسانی دانشگاه نوتردام گفت: فکر می کنم مردم به جایی که زندگی می کنند و توانایی و توانایی خود برای زندگی موفق در مکان های دشوار بسیار افتخار می کنند. بنابراین، از نظر دمای شدید، آیا ترجیح می دهید در مکانی زندگی کنید که خیلی سرد یا خیلی گرم است؟

گرم ترین شهرهای کشور کراچی در پاکستان و اهواز در ایران هستند که هر دو معمولا دمای بیش از 40 درجه سانتیگراد دارند. دمای آنها به ترتیب به 47.8 درجه سانتیگراد و 54 درجه سانتیگراد رسید. برای Okobok پاسخ واضح است: “خیلی سرد است! من فنلاند را در زمستان دوست دارم؛ “پس به من تاریکی و سرما بده!”

[ad_2]

Adrienne Daniel

قهوه‌کار بسیار جذاب. دانشجو. محقق سفر. بت نوجوان آینده.