قسمت دوم سریال Jeeran – اقتباسی رایگان از تاریخ را ببینید

[ad_1]

قسمت دوم سریال جیران دهمین قسمت از کارنامه حسن فتحی است که در حین تماشای سریال شهرزاد از ملودرامی جذاب و تاریخی لذت می برند.سریال جدید سریال شهرزاد همچنان سر و گردن از دیگر رقبای خود در شبکه نمایش خانگی بالاتر است. با ویجیاتو همراه باشید.

سریال Jeeran را با ویجیاتو دنبال کنید:

در واقع شهرزاد یکی از متمایزترین، تاثیرگذارترین و دوست‌داشتنی‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی در تاریخ سینما و تلویزیون ایران است. در حالی که ترکیب متمایز و متنوع حسن فتحی در فصل اول و در فصل دوم و سوم خیره کننده به نظر می رسید، مورد توجه گروهی از تماشاگران هاردکور قرار گرفت، اما در نهایت به عنوان یکی از جذاب ترین و هیبت انگیزترین برنامه ها معرفی شد. او به چشم تماشاگران ایرانی نشست.

تجربه موفق شهرزاد سابقه هنری و کارنامه حسن فتحی را به معنای واقعی تحت تاثیر قرار داده است. فتحی دیگر فقط یک مدیر با استعداد صدا و سیما نبود که پروژه های تاریخی را به خوبی خلق می کرد. او سبکی از سریال سازی را تولید کرد که مخاطب ایرانی را تحت تأثیر قرار داد و به قدری متفاوت به نظر می رسید که می توان آن را به عنوان امضای هنری کارگردان سریال مدار صفر درجه ثبت کرد.

قسمت دوم سریال Jeeran - اقتباسی رایگان از تاریخ را ببینید

حسن فتحی از سال 1393 تا 1396 در سریال شهرزاد ظاهر شد و پس از آن به سراغ پروژه ای پیچیده و پرحاشیه تاریخی رفت. Aşkın Sarhoşu فیلمی در مورد برخورد شمس و مولانا است. حاشیه های Drunk Love کم کم زیاد شد و به همین دلیل باید این فیلم را تماشا کنیم [که این روزها در دست تهیه و تولید قرار دارد] وی از حسن فتحی به عنوان زشت ترین پروژه سینمایی و تلویزیونی یاد کرد. اما پس از چهار سال حضور در صنعت سریال سازی، فتحی با سریال جیران به شبکه نمایش خانگی بازگشت تا بار دیگر از امضای شخصی خود برای خلق یک تجربه اپیزودیک دیگر استفاده کند.

آیا بر اساس داستان واقعی است؟

قسمت دوم جیران به تحلیل داستان عاشقانه خدیجه خانم تجریشی و ناصرالدین شاه قاجار می پردازد و جنبه های جدیدی از روایت را به بیننده نشان می دهد. اما به نظر می رسد یک مشکل بزرگ در جدیدترین اثر حسن فتحی کمی آزاردهنده باشد. این سریال کوچکترین سرنخی از واقعیت و تاریخی بودن داستانی که روایت خود را آغاز می کند به دست نمی دهد. بنابراین به نظر می رسد داستان واقعی عشق جیران و ناصرالدین شاه تنها ایده ای برای شکل دادن به فیلمنامه سریال جیران است و چندان مهم نیست.

اما آخرین اثر حسن فتحی تنها متاثر از عشق تاریخی همسایگان و شاه قاجار نیست. این سریال به معنای واقعی کلمه به سراغ روایت بخشی از تاریخ ایران رفته است اما اشاره ای به اقتباسی از تاریخ واقعی کشورمان ندارد. به عبارتی حسن فتحی و احسان جوانمرد [به عنوان نویسندگان فیلم‌نامه سریال جیران] آنقدر از تاریخ قاجار به تصویر کشیدند که سناریوی خود را توصیف کنند و بخشی را که نیاز نداشتند کنار گذاشتند!

قسمت دوم سریال Jeeran - اقتباسی رایگان از تاریخ را ببینید

شاید به همین دلیل است که سریال جیران به اکسیری عجیب در تاریخ قاجار تبدیل شده است که بر اساس یک داستان واقعی ساخته نشده است یا صرفاً اقتباسی آزاد از یک رابطه عاشقانه است. البته شیوه ای که حسن فتحی و احسان جوانمرد برای روایت فیلمنامه خود انتخاب کرده اند چندان عجیب به نظر نمی رسد. امروزه پرداختن به داستان‌های تاریخی به گزینه‌ای جذاب برای کارگردانان و فیلم‌نامه‌نویسان سراسر جهان تبدیل شده است، اما در سال‌های اخیر سینماگران شکل جدیدی از اقتباس آزاد از روایت‌های واقعی تاریخی را ابداع کرده‌اند که احتمالاً شامل سریال Jeeran نیز می‌شود.

اقتباس رایگان از تاریخ

تاج را باید به عنوان شناخته شده ترین و بهترین نمونه برای نشان دادن اقتباس های تاریخی جدید ذکر کرد. این درام تاریخی درباره ملکه فعلی بریتانیا، ملکه الیزابت دوم است. به زندگی الیزابت برمی گردد و زندگی او را زیر ذره بین قرار می دهد. با این حال، سازندگان The Crown معتقدند سریال آنها توصیف دقیقی از زندگی ملکه نیست و بیشتر شبیه یک اقتباس رایگان است. یعنی سریال هیچ توضیحی درباره واقعیت روایت خود نمی دهد و داستان زندگی ملکه انگلیس را روایتی بر اساس ذهن فیلمنامه نویسان سریال معرفی می کند. این موضوعی است که واکنش های زیادی را به همراه داشته است، عمدتا منفی.

این درام تاریخی نتفلیکس وقایع زندگی ملکه بریتانیا را از سال 1947 تا به امروز به تصویر می کشد. بسیاری از منتقدان سینما و تلویزیون بریتانیا از روایت‌های این سریال انتقاد کردند و معتقد بودند که این اتفاقات کاملاً بر اساس وقایع تاریخی نیست و بخشی از سریال برای جذاب‌تر شدن آن تغییر کرده است. این ادعایی است که نتفلیکس نیز آن را تایید کرده است و به نظر می رسد مشکلی نداشته باشد.

روایات سلطنتی آنقدر برای گروهی از بریتانیایی ها توهین آمیز بود که در نهایت با واکنش های سیاسی مواجه شدند. الیور دودن، وزیر فرهنگ سابق بریتانیا، یک سخنرانی تهدیدآمیز ایراد کرد و در ابتدای هر قسمت از سریال The Crown از بینندگان خواست که به آنها یادآوری کنند که در حال تماشای یک داستان تخیلی هستند و آنچه پیش از آنها پخش می شود، یک داستان واقعی است. نه زندگی ملکه این آگاهی، ملکه دوم. او معتقد بود که به مخاطبان جوانی که با داستان زندگی الیزابت آشنایی ندارند کمک می کند تا واقعیت تاریخی زندگی ملکه انگلیس را بهتر درک کنند.

قسمت دوم سریال Jeeran - اقتباسی رایگان از تاریخ را ببینید

به گفته الیور دودن، اگر این توضیحات ارائه نشود، احتمالا بخش قابل توجهی از بینندگان سریال The Crown داستان این سریال را با واقعیت محض اشتباه خواهند گرفت. قبل از واکنش جدی الیور دودن، ارل اسپنسر درخواستی مشابه برادر شاهزاده دایانا داده بود. اما نتفلیکس عقب نشینی نکرد. سینما و تلویزیون، بزرگترین سرویس پخش جهان، در بیانیه ای رسمی به این انتقادات پاسخ داد. نتفلیکس گفت که بیننده The Crown به خوبی می‌داند که این عنوان اساساً روایتی غیرواقعی و اقتباسی از رویدادهای تاریخی است. بنابراین دلیلی برای صحبت در مورد آن وجود ندارد.

شباهت های جالبی بین جیران و نحوه اقتباس او از The Crown وجود دارد. سریال حسن فتحی مانند سریال اندرو ایتون چندان علاقه ای به قرار گرفتن در بستر تاریخی ندارد و اقتباس آزاد از تاریخ را گزینه جذاب تری یافته است. این روش ظاهرا برای بینندگان قسمت دوم جیران جذابیتی نداشته و احتمالاً با سقوط آزاد بیننده حسن فتحی همراه خواهد بود.

سریال خاتون را با ویجیاتو دنبال کنید:

[ad_2]

Walker Jimenez

طرفدار تلویزیون آزاد. علاقه مندان به سفر نرد وب. گیمر. علاقه مندان به الکل ارتباط دهنده. نینجا غذا. پیشگام آبجو.

تماس با ما