نگاهی به قسمت چهارم سریال جیران – ترکی شدن تاریخ ایران

[ad_1]

آیا درام جیران می تواند موفقیت درام شهرزاد را برای حسن فتحی تکرار کند؟ این سوالی است که بسیاری از بینندگان آخرین سریال این کارگردان از خود می پرسند. در حالی که منطقی به نظر نمی رسد که موفق ترین و بهترین درام شبکه سینمای خانگی ایران را با نمایشی که تنها چهار قسمت از آن پخش شده است مقایسه کنیم، اولین قدم های درام جیران ثابت می کند که آخرین درام حسن فتحی احتمالاً اینطور نیست. در تراز و عظمت شهرزاد می درخشد. با ویجیاتو همراه باشید تا نگاهی اجمالی به قسمت چهارم از سری Jeeran داشته باشیم.

سریال Jeeran را با ویجیاتو دنبال کنید:

مشکل در بیان تاریخ

پردازش تاریخچه در محیط سینما و تلویزیون یکی از پرهزینه ترین تصمیماتی است که می توان گرفت. شاید به همین دلیل است که بیشتر فیلم های تاریخی با بودجه های کلان ساخته می شوند و بسیاری از سریال هایی که مسئولیت روایت بخشی از تاریخ را بر عهده می گیرند در قالب مینی سریال ساخته می شوند. با توجه به هزینه های هنگفت صحنه سازی، دوخت لباس، گریم های سنگین و هزینه ها، عوامل مختلف این عناوین کار دشواری به نظر می رسد. از طرفی عناوین تاریخی جذابیت و محبوبیت عناوین کمدی، اکشن و حتی درام را ندارند. به همین دلیل است که تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران سینما و تلویزیون تمایل چندانی به حضور در عناوین تاریخی ندارند.

نگاهی به قسمت چهارم سریال جیران - ترکی شدن تاریخ ایران

اما مشکل به مسائل تولید محدود نمی شود. به نظر می رسد ساخت نامی تاریخی در بستر سینما یا تلویزیون یکی از سخت ترین کارهای ممکن برای یک کارگردان یا فیلمنامه نویس باشد. زیرا پردازش داستان و شخصیت پردازی در عناوین تاریخی با ژانرهای دیگر تفاوت زیادی دارد. به عبارت دیگر، نگارش فیلمنامه تاریخی یکی از پروژه‌های پرتقاضا در دنیای فیلم‌سازی یا حتی یکی از چالش‌برانگیزترین پروژه‌ها است.

با این حال، برای حسن فتحی، بیان داستانی در دل تاریخ چندان سخت به نظر نمی رسد. او در سال 1376 به داستان های تاریخی علاقه مند شد. فتحی به عنوان کارگردانی با توانایی قصه گویی در دل تاریخ، با مجموعه تلویزیونی «قهرمانان نمی میرند» نامی برای خود دست و پا کرد. از آنجایی که مسئولان صدا و سیما همواره به روایت های تاریخی علاقه داشته اند، طبیعی به نظر می رسید که رشد حسن فتحی شایسته تر باشد. فتحی در سال ۱۳۷۸ در سریال روشن‌تر از سکوت به زندگی صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام معروف به ملاصدرای شیرازی پرداخت.

اما تشکیل اجلاس فتحی در سال 2001 صورت گرفت. جایی که با سریال شب دهم یکی از بهترین عناوین تلویزیونی عاشورایی را خلق کرد. فتحی که در سال های پس از موفقیت سریال 10.night با سریال های زیادی مهمان تلویزیون ملی شده بود، سرانجام در سال 1393 با سریال شهرزاد به شبکه نمایش خانگی آمد. شهرزاد همان سریالی بود که نام حسن فتحی را به برند دیگری تغییر داد. حالا پس از چند سال دوری از عرصه سینما و تلویزیون، فتحی با جیران به شبکه نمایش خانگی بازگشته است.

نگاهی به قسمت چهارم سریال جیران - ترکی شدن تاریخ ایران

اما سریال جیران تفاوت زیادی با سریال شهرزاد دارد. اگر شهرزاد در بخشی از تاریخ معاصر ایران یک داستان عاشقانه دردناک روایت کرده است، مسئولیت جیران سنگین تر است. جدیدترین درام حسن فتحی، داستانی عاشقانه را از دل تاریخ واقعی ایران بیرون می‌کشد و با افزودن درام به آن، می‌کوشد مخاطب را جذاب‌تر کند.

به همین دلیل است که نقش حسن فتحی در جیران به معنای واقعی کلمه سنگین تر از آن چیزی است که در شهرزاد انجام داد. فتحی در سریال جدید خود بخشی از تاریخ کاچارها را روایت می کند و در عین حال یک داستان عاشقانه تاریخی را نیز روایت می کند. یعنی سریال جیران برای حسن فتحی در مقایسه با سریال شهرزاد مثل وزنه سنگین تری است. وزنه ای که بلند کردن آن برای فتحی ممکن است سخت باشد.

نگاهی به قسمت چهارم سریال جیران - ترکی شدن تاریخ ایران

روایت درام شهرزاد ربطی به تاریخ نداشت. فیلمنامه و شخصیت ها راه خود را طی کردند و کمتر به رویدادهای تاریخ معاصر ایران اشاره شده است. اما در سناریوی سریال Jeeran وضعیت دقیقا برعکس است. آخرین سریال حسن فتحی تاریخ قاجار را در اولویت قرار داده است و بنابراین حتی رابطه عاشقانه ای که او برای روایت انتخاب کرده به زندگی یکی از پادشاهان قاجار مربوط می شود. به همین دلیل به نظر می رسد که سری Jeeran یک عنوان فوق العاده باشد. چرا که سریال تصمیم گرفت قسمت های مهمی از تاریخ سلطنت ناصرالدین شاه قاجار را به تصویر بکشد. به همین دلیل برای ایفای نقش های کلیدی در سریال های نه چندان دیده شده به چند بازیگر نیاز است.

ترکی کردن تاریخ ایران

از اولین پوسترها و تریلرهای سریال Jeeran مشخص بود که فضای این سریال شباهت زیادی به سریال های تاریخی ترکیه دارد. به نظر می رسد حسن فتحی از آنچه می توان آن را سریال های ترکی «لاکچری» نامید استقبال می کند. به همین دلیل تصویربرداری، صحنه پردازی، لباس و حتی گریم بازیگران سریال جیران شباهت زیادی به سریال های تاریخی سینما و تلویزیون ترکیه دارد. تأخیر چند ثانیه ای فیلمبردار در مکان های تاریخی و ‘لباس های پر زرق و برق’ بازیگران نیز نشان از علاقه مندی به حال و هوای سریال های تاریخی ترکیه دارد.

اما هیچ اعتراضی به این الگو وجود ندارد. زیرا وام گرفتن از جذابیت های فاخر سریال های ترکی به جذابیت حسن فتحی کمک کرده است. در عین حال، سریال زمان زیادی را صرف این تجمل نمی کند و هویت مستقل خود را حفظ می کند زیرا چندین روایت فرعی را آماده می کند. [که به دور از سریال‌های ترکیه‌ای قرار دارد] موفق به نظر می رسد.

نگاهی به قسمت چهارم سریال جیران - ترکی شدن تاریخ ایران

قسمت چهارم سریال جیران با روایتی آرام اما تاثیرگذار به سمت اوج می رود. بنابراین بینندگان سریال جدید حسن فتحی نباید برای کشف ماجرا عجله کنند. یعنی برای ارزیابی عملکرد درام جدید حسن فتحی نباید به قسمت چهارم جیران بسنده کرد.

سریال خاتون را با ویجیاتو دنبال کنید:

[ad_2]

Charlie Ray

نرد سفر. علاقه مند به موسیقی. بشارت دهنده توییتر. متعصب بیکن کاوشگر Wannabe. دانشجو. گیک وب دوستانه. تمرین کننده آبجو آماتور. ارتباط دهنده.

تماس با ما