پاور بانک چیست؟ چگونه بهترین پاوربانک را انتخاب کنیم؟ | دیجیاتو

[ad_1]

پاوربانک امروزه به یکی از محبوب ترین و البته ضروری ترین ابزارها برای شارژ گوشی و سایر وسایل الکترونیکی تبدیل شده است. در این مقاله می خواهیم پاوربانک و انواع آن را معرفی کنیم و ویژگی های یک پاوربانک خوب را توضیح دهیم.

پاور بانک چیست؟

شارژر قابل حمل از چندین باتری با ظرفیت های مختلف تشکیل شده است و بسته به ظرفیت آن می تواند چندین بار دستگاه های الکترونیکی مختلف از جمله گوشی را شارژ کند. پاوربانک ها عموماً سبک هستند و می توانید به راحتی آن ها را حمل کنید. برخی از پاوربانک ها می توانند به طور همزمان چندین دستگاه را با درگاه های شارژ مختلف شارژ کنند.

اولین پاوربانک در سال 2001 توسط یک شرکت چینی به نام Pisen با استفاده از دو باتری قلمی ساخته شد که توسط یک مدار ساده به هم متصل شده بودند. ظرفیت پاوربانک ها بر حسب میلی آمپر ساعت (مثلاً 20000 میلی آمپر ساعت) اندازه گیری می شود و هرچه این عدد بیشتر باشد، بهتر است. البته افزایش ظرفیت پاوربانک باعث افزایش وزن و سایز آن می شود و زمان تکمیل شارژ بیشتر می شود. اگر قصد خرید یک پاوربانک با ظرفیت بالا را دارید، حتما دستگاه هایی را انتخاب کنید که از فناوری های مختلف شارژ سریع پشتیبانی می کنند.

انواع پاور بانک

پاوربانک ها را می توان بر اساس معیارهای مختلفی مانند تکنولوژی ساخت، کاربرد و ساخت به انواع مختلفی تقسیم کرد:

انواع مختلف پاوربانک بر اساس تکنولوژی ساخت

پاور بانک ها از این نظر به دو دسته تقسیم می شوند یون لیتیوم و لیتیوم پلیمر تقسیم شده اند. دستگاه های لیتیوم یون چگالی انرژی بالاتری دارند. بنابراین، در مقایسه با پاوربانک های لیتیوم پلیمری با همان اندازه یا ظرفیت، می تواند انرژی بیشتری ذخیره کند و هزینه کمتری نسبت به دستگاه های لیتیوم پلیمری داشته باشد. با این حال، با افزایش طول عمر آنها، قابلیت ذخیره انرژی آنها کاهش می یابد.

در مقابل، ظرفیت ذخیره سازی پاوربانک های پلیمری با گذشت زمان کاهش نمی یابد. اما قیمت این پاوربانک ها به دلیل هزینه تولید بالاتر از پاوربانک های لیتیوم یونی بالاتر است و دستگاه های مقرون به صرفه ای نیستند. البته به طور کلی هر دو نوع پاوربانک عملکرد بسیار خوبی دارند.

انواع پاوربانک ها با توجه به ساختارشان

پاوربانک ها را می توان در این زمینه در نظر گرفت. پاور بانک های جهانی (جهانی) یا استاندارد، به پاوربانک های خورشیدی و پاوربانک های بی سیم تقسیم می شود

پاور بانک های استاندارد: این پاوربانک ها معمولا دارای پورت های USB-A هستند و می توان از آنها برای شارژ دستگاه های مختلف استفاده کرد. این پاوربانک ها معمولا دارای چندین چراغ LED هستند که میزان شارژ را نشان می دهد. برخی از این پاوربانک ها علاوه بر داشتن پورت USB-A، دارای پورت USB-C نیز هستند و می توان از آنها برای شارژ وسایل الکترونیکی مدرن استفاده کرد.

پاور بانک استاندارد
نمونه ای از پاوربانک استاندارد

لازم به ذکر است که اخیرا مدل جدیدی از این پاوربانک ها در زیر کاپوت قرار گرفته است. نیروگاه یا پک برق یک پایه شارژ برای داشتن چندین پاور بانک پیشنهاد می شود و می توانید از آن برای شارژ همزمان تعداد زیادی دستگاه مختلف (معمولاً 6 یا 8 دستگاه) استفاده کنید. این پاوربانک ها گزینه بسیار خوبی برای مکان های عمومی هستند.

نیروگاه یا پاور پک
نیروگاه یا پاور پک

بانک های انرژی خورشیدی: همانطور که از نام این پاوربانک ها مشخص است، انرژی مورد نیاز این پاوربانک ها از پنل های خورشیدی کوچک تامین می شود و برای دوستداران طبیعت که اغلب برای چند روز در دل طبیعت به برق دسترسی ندارند، گزینه بسیار مناسبی است.

پاوربانک های خورشیدی برای شارژ دستگاه های مختلف باید کاملا در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند و اگر آفتاب نباشد یا خورشید انرژی لازم را نداشته باشد نمی توانید از این پاوربانک ها استفاده کنید. البته معمولا شارژ این پاوربانک ها با برق امکان پذیر است.

بانک انرژی خورشیدی
بانک انرژی خورشیدی

سرعت شارژ دستگاه های مختلف توسط این پاوربانک ها به طور قابل توجهی کمتر از پاوربانک های معمولی است (با این پاوربانک ها شارژ گوشی تا 24 ساعت طول می کشد). پس اگر سرعت شارژ دستگاه های مختلف برایتان مهم است، باید از خرید این پاوربانک ها خودداری کنید. همچنین اگر پنل های خورشیدی آسیب ببینند دیگر قابل استفاده نیستند پاوربانک های خورشیدی مانند پاوربانک های معمولی دارای انواع پورت USB هستند.

پاور بانک های بی سیم: این پاوربانک ها جدیدترین پاوربانک هایی هستند که با استفاده از آن ها می توان دستگاه های کوچکی مانند کیسه هوا و گوشی های نسبتا جدید رده بالا را به راحتی شارژ کرد. این دستگاه ها از استاندارد Qi برای شارژ بی سیم استفاده می کنند. استفاده از این پاوربانک ها بسیار آسان است و فقط باید دستگاه خود را روی سطح آن ها قرار دهید. البته نحوه استفاده از این پاوربانک ها بسیار مهم است و قبل از استفاده باید دستورالعمل آن را به دقت مطالعه کنید.

پاور بانک بی سیم
پاور بانک بی سیم

پاور بانک ها برای اتصال ضروری هستند و اگر در جهت درست نباشند ممکن است اصلا کار نکنند. همچنین از آنجایی که برق این نوع پاوربانک به صورت بی سیم منتقل می شود و حتی پس از برداشتن شارژر از روی سطح پاور بانک نیز انتقال برق ادامه دارد، پس از شارژ، پاوربانک را خاموش کنید تا دستگاه تخلیه شود.

نکات ضروری هنگام خرید پاور بانک

شارژر قابل حمل

هنگام خرید پاوربانک، توصیه می کنیم دستگاهی را با تمام یا حداقل برخی از ویژگی های زیر انتخاب کنید:

  • داشتن ظرفیت مناسب: هنگام خرید پاوربانک، افراد معمولا دستگاه هایی با ظرفیت بین 10 تا 20 هزار میلی آمپر ساعت را ترجیح می دهند. البته ظرفیت ذکر شده برای پاوربانک ها ظرفیت واقعی آنها نیست و برای درک ظرفیت واقعی آنها باید از فرمول زیر استفاده کنید.

ظرفیت تعیین شده برای مقسوم علیه 5 برابر 3.7 = ظرفیت واقعی است

طبق این فرمول، برای مثال، اگر ظرفیت پاوربانک شما 20000 میلی آمپر ساعت باشد، ظرفیت واقعی آن 14800 میلی آمپر است. البته این ظرفیت خیلی حالت واقعی دستگاه نیست و با دانستن ظرفیت کامل آن گرما تبدیل می شود).

اگر بازده پاوربانک فرضی ما 90 درصد باشد باید 14800 را در 0.90 ضرب کنیم که نتیجه آن 13320 است. به عنوان مثال، اگر ظرفیت باتری گوشی ما 3000 میلی آمپر ساعت باشد، پاوربانک 20000 میلی آمپر ساعتی می تواند گوشی شما را حدود چهار بار شارژ کند. برای رسیدن به این عدد ابتدا باید ظرفیت گفته شده پاوربانک را بر ظرفیت باتری دستگاهی که می خواهید شارژ کنید تقسیم کنید و سپس در 0.7 ضرب کنید (20000 تقسیم بر 3000 ضربدر 0.7 = 4.66).

  • مواد محفظه مناسب و مقاوم در برابر ضربه (ترجیحا آلومینیوم یا پلاستیک مقاوم در برابر ضربه)
  • فناوری‌های مختلف شارژ سریع مانند نسخه‌های مختلف فناوری شارژ سریع (ترجیحاً شارژ سریع ۲ یا شارژ سریع ۲) و Power Delivery برای شارژ سریع همزمان چند دستگاه از طریق پورت USB (توزیع برق به طور مساوی بین دستگاه‌های مختلف تقسیم می‌شود). همچنین، دستگاهی را انتخاب کنید که قابلیت شارژ سریع خودش را دارد.
  • امکان شارژ همزمان چندین دستگاه و دستگاه هایی با پورت های شارژ متفاوت
  • ویژگی مدیریت شارژ: در حالی که پاوربانک چندین دستگاه را به طور همزمان شارژ می کند، این ویژگی به دستگاه کمک می کند در هنگام شارژ کامل یکی از دستگاه ها جریان دریافت نکند.
  • فناوری‌های شارژ ایمن: این فناوری‌ها باعث می‌شوند که دستگاه به‌طور خودکار در هنگام افزایش دمای شارژر، نوسانات ولتاژ یا مشکلاتی مانند اتصال، برقراری اتصال، انتقال جریان را قطع کند.
  • برند معتبر: پاوربانک ها را فقط از برندهای معتبری مانند Anker، Xiaomi، Energizer خریداری کنید. استفاده از پاوربانک های بی کیفیت می تواند منجر به حوادث ناگواری مانند آتش سوزی و انفجار، برق گرفتگی های جدی که می تواند جراحات و سوختگی های شدید را به همراه داشته باشد و عواقب جبران ناپذیری مانند ناتوانی یا حتی مرگ را به همراه داشته باشد.

سرعت شارژ پاوربانک های ارزان قیمت و ناشناس که اغلب با قیمت های بسیار پایین ارائه می شوند و همچنین ظرفیت ذخیره سازی انرژی و طول عمر آن با پاوربانک های رده بالا قابل مقایسه نیست.

  • اطمینان از اصل بودن پاوربانک: یکی از ساده ترین نشانه های اصلی بودن پاوربانک این است که در حین شارژ شدن خود می تواند دستگاه های متصل به آن را نیز بدون مشکل شارژ کند. اما پاوربانک های تقلبی این ویژگی را ندارند.

از دیگر ویژگی های پاوربانک های تقلبی می توان به شناسایی نامناسب جعبه، پورت های بی کیفیت و غیراستاندارد استفاده شده روی دستگاه (به دلیل اندازه یا اتصالات غیر استاندارد، پورت ها اصلا قابل استفاده نباشد) و کیفیت پایین کابل شارژ اشاره کرد.

مقایسه پاوربانک اصلی و تقلبی
پاوربانک بالایی محصول اصلی و دستگاه زیر نمونه های تقلبی هستند.

عدم وجود امکانات و مدل های دستگاه های تقلبی در وب سایت های رسمی شرکت های سازنده یا مشخصات فنی دستگاه با ویژگی های مشخص شده در وب سایت های رسمی مطابقت ندارد (مانند ظرفیت، تعداد و نوع پورت) جنس بدنه نامناسب، نشت نور از چراغ های LED، نشانگر شارژ و نشانگر دیجیتال به جای شارژ چراغ های LED از دیگر ویژگی های پاوربانک های تقلبی است.

  • انتخاب دستگاه با راندمان بالا: همانطور که قبلا ذکر شد، مقداری از انرژی ذخیره شده در پاوربانک با انتقال به شارژر به گرما تبدیل می شود. هرچه اتلاف انرژی در دستگاه کمتر باشد، بازده بالاتری دارد. راندمان پاوربانک ها معمولا بین 80 تا 90 درصد است.
  • انتخاب دستگاهی با تعداد چرخه شارژ مناسب: به عنوان مثال، اگر یک پاوربانک بین 300 تا 500 چرخه شارژ داشته باشد، میانگین طول عمر آن 3 یا 4 سال خواهد بود. هر چه چرخه شارژ پاوربانک طولانی تر باشد، عمر آن نیز بیشتر خواهد بود.

نکاتی برای حفظ عملکرد پاوربانک و جلوگیری از کاهش طول عمر آن

پاور بانک چیست؟

در صورت رعایت موارد زیر، طول عمر پاوربانک شما به حداکثر ممکن می رسد و بهترین عملکرد را در این مدت خواهد داشت.

  • از شارژ کامل پاوربانک خودداری کنید و همچنین از تخلیه کامل آن جلوگیری کنید. همیشه شارژ پاوربانک را بین 20 تا 80 درصد نگه دارید (هر LED بین 20 تا 25 درصد شارژ را نشان می دهد)
  • دستگاه را در محیطی با دمای مناسب (حداقل 5 و حداکثر 40 درجه سانتیگراد) شارژ کنید. همچنین سعی کنید در محیطی که دمای آن بین 5 تا 25 درجه سانتیگراد است از آن استفاده کنید. اگر از پاوربانک در محیط سرد استفاده می کنید، از پوشاندن آن با پتو یا روکش های مشابه خودداری کنید. این کار باعث افزایش دمای دستگاه و افزایش احتمال آتش سوزی و انفجار می شود.
  • دستگاه را حداقل هر سه ماه یکبار شارژ کنید، حتی اگر از آن استفاده نمی کنید.
  • دستگاه را در معرض دمای بالا قرار ندهید
  • به دستگاه ضربه نزنید. این امر به قسمت های حساس مدار دستگاه آسیب می رساند.
  • هرگز دستگاه را نزدیک اجسام فلزی قرار ندهید. این باعث کاهش ظرفیت ذخیره سازی پاوربانک می شود.
  • هنگام شارژ دستگاه دیگر، پاوربانک را شارژ نکنید. این امر بر سلامت پاوربانک تأثیر منفی می گذارد و دمای آن و دستگاه در حال شارژ را افزایش می دهد.

سوالات متداول در مورد پاوربانک

پاور بانک چیست؟

پاوربانک گجت از چندین باتری با ظرفیت های مختلف تشکیل شده است و بسته به ظرفیت آن می تواند چندین بار وسایل الکترونیکی مختلف از جمله گوشی را شارژ کند. پاوربانک ها عموماً سبک هستند و می توانید به راحتی آن ها را حمل کنید.

چند نوع پاور بانک وجود دارد؟

پاوربانک ها را می توان با توجه به تکنولوژی تولید خود به پاوربانک های لیتیوم یونی و پلیمری پلیمری تقسیم کرد و یا با توجه به ساختارشان به پاوربانک های استاندارد، پاوربانک های خورشیدی و پاوربانک های بی سیم تقسیم می شوند.

بهترین برندهای پاوربانک کدامند؟

یکی از بهترین برندهای پاوربانک می تواند: Anker، Xiaomi و Energizer نقل قول.

[ad_2]

Markus Bennett

مشکل ساز هیپستر پسند. متعصب غذا موزیکال. علاقه مندان به سفر. طرفدار زامبی برنده جایزه