چند نوع GPU داریم؟

[ad_1]

در دنیای امروز، بسیاری از اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می شوند. این در دنیای فناوری نیز صادق است. به عنوان مثال، اصطلاحات GPU و کارت گرافیک اغلب به اشتباه یا به جای یکدیگر استفاده می شوند. این در صورتی است که این مفاهیم در جزئیات متفاوت هستند.


پردازنده گرافیکی چی؟

پردازنده گرافیکی کوتاه Graphics Processing Unit به معنای واحد پردازش گرافیکی است. GPU و CPU شباهت های زیادی دارند همانطور که CPU مغز دستگاه شما است، GPU هسته پردازش گرافیکی است.

GPU برای کار با داده های بصری طراحی و بهینه شده است. یکی از وظایف اصلی GPU کاهش بار روی واحد پردازش مرکزی (CPU) است. این امر به ویژه هنگام اجرای یک بازی با گرافیک شدید یا هر نوع رندر گرافیکی صادق است.

درست همانطور که CPU از RAM (کش) استفاده می کند، GPU با VRAM (حافظه ویدئو) عرضه می شود. مادربرد RAM و CPU را متصل می کند. هنگام اتصال کارت گرافیک GPU و VRAM.


کارت گرافیک (کارت گرافیک) چی؟

کارت گرافیک یک قطعه ارتباطی بین کامپیوتر و مانیتور شماست. در واقع، این قطعه داده های گرافیکی روی دستگاه است. این شما را به تصاویری تبدیل می کند که روی مانیتور ظاهر می شوند.

کارت گرافیک قدرتمند با وضوح بالا، فریم در ثانیه بالا، قدرت رندر چند ضلعی (چند ضلعی)، نمایش نور و مدیریت سایه امکان پذیر است. این قطعه برای کاربرانی که ویرایش ویدیو و بازی های ویدیویی انجام می دهند ضروری است.

کارت گرافیک

قبل از در نظر گرفتن قیمت و ویژگی های یک کارت گرافیک برای ارتقاء رایانه شخصی، مهم است که اولین قدم را برای بررسی سازگاری رایانه فعلی خود بردارید، و این فقط در مورد اسلات های توسعه نیست.

منبع تغذیه، مادربرد و اسلات PCIe اولین ملاحظات برای سازگاری با کارت گرافیک شما هستند. زیرا از طریق یک اسلات PCIe با مادربرد ارتباط برقرار می کند و از طریق کانکتورهای برق از PSU (واحد منبع تغذیه) برق می گیرد.


انواع کارت گرافیکک

پردازنده های گرافیکی با توجه به نوع، عملکرد و قیمت در انواع مختلفی تولید می شوند. مدل‌های گران‌تر و حجیم‌تر به‌طور گسترده در رایانه خانگی و پلتفرم بازی استفاده می‌شوند. از طرفی دستگاه های سبکتر و ارزانتر دارای نوع سبک تری از GPU هستند که در ادامه به آن می پردازیم.

یکپارچه (یکپارچه، داخلی و یکپارچه)

گرافیک یکپارچه این یک GPU است که به مادربرد لحیم شده و معمولاً در CPU تعبیه شده است. گرافیک های یکپارچه از حافظه مشترک با CPU استفاده می کنند و مقدار کل رم را کاهش می دهند که برای برنامه هایی که از مقدار زیادی حافظه ویدیویی استفاده می کنند نامطلوب است.

کارت گرافیک یکپارچه

پردازنده گرافیکی یکپارچه را می توان با کارت های گرافیک مجزا استفاده کرد. اگر یک پردازنده گرافیکی یکپارچه دارید و می خواهید جدیدترین بازی های ویدیویی را انجام دهید، باید سیستم خود را با اضافه کردن یک ماژول کارت گرافیک قدرتمند ارتقا دهید.

از آنجایی که گرافیک های یکپارچه در پردازنده تعبیه شده است، معمولاً انرژی کمتری مصرف می کنند. این باعث کاهش گرمای تولید شده می شود. و از آنجایی که دما عامل اصلی فرسودگی سخت افزار است، می تواند به عمر باتری طولانی تر منجر شود. پردازنده های گرافیکی مجتمع اغلب در سیستم های کوچکتر مانند لپ تاپ ها و اولترابوک ها یافت می شوند.


مستقل (جداگانه، مجزا، گسسته، خصوصی و گسسته)

گرافیک گسسته یک GPU است که جدا از CPU کار می کند. گرافیک های گسسته حافظه مخصوص به خود را دارند که با CPU مشترک نیستند. از آنجایی که گرافیک ها مستقل از تراشه CPU هستند، انرژی بیشتری مصرف می کنند و گرمای قابل توجهی تولید می کنند.

عملکرد بالاتری نسبت به گرافیک های یکپارچه ارائه می دهد زیرا مجهز به گرافیک مجزا، ماژول حافظه و منبع تغذیه مستقل است. کارت های گرافیک گسسته اغلب در رایانه های رومیزی یافت می شوند. لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های کوچک ممکن است دارای کارت‌های گرافیک مجزا باشند.

این شرکت ها شرکت مادر در توسعه ماژول های گرافیکی دسکتاپ، AMD و به خصوص انویدیا هستند. Nvidia GeForce از طریق خط کسب و کار خود در زمینه گرافیک کامپیوتری به خوبی شناخته شده است و سال ها پیشرو در این صنعت بوده است. در همین حال، AMD برای خط Radeon خود شناخته شده است.

پردازنده گرافیکی گرما و انرژی حافظه بازده قیمت
بغرنج کمتر به اشتراک گذاشته شده با CPU سیستم های کوچکتر مانند لپ تاپ کمتر
مستقل بیشتر خاص کامپیوترهای رومیزی بیشتر

آخرین کلمه

قیمت قطعات مختلف سخت افزار گرافیکی با توجه به قدرت و سرعت قطعه متفاوت است. اکثر سخت افزارهای رده بالای بازی یک کارت گرافیک مجزا هستند. این کارت ها با توجه به کیفیت مورد نظر می توانند به قیمت کامپیوتر جدید برسند. در زمینه کارت‌های گرافیک، استفاده از تراشه‌های مجتمع بسیار ارزان‌تر از خرید کارت‌های مستقل است، اما عملکرد آن با قیمت آن همخوانی دارد.

بیشتر بخوانید:

[ad_2]

Fletcher Hobbs

نینجا آبجو عمومی. محقق اینترنت. معتاد وب هیپستر پسند. خواننده مغرور. زیاد می افتد

تماس با ما