آتش سوزی خودروهای الکتریکی چگونه رخ می دهد؟

[ad_1]

همانطور که وسایل نقلیه الکتریکی بیشتر و بیشتر در جاده ها وارد می شوند، تاکید بر ایمنی آنها، به ویژه خطر آتش سوزی است. آتش گرفتن خودروهای بنزینی و دیزلی اهمیتی ندارد زیرا آتش خودروهای برقی بیشتر جلب توجه می کند. دلایل مختلفی برای احتراق این خودروها وجود دارد که از جمله آنها می توان به فناوری های جدید آنها اشاره کرد. آتش سوزی وسایل نقلیه الکتریکی پیچیده تر است و اغلب با بخارهای بسیار سمی، صداهای عجیب و غریب و شعله های متمایز مشخص می شود. پس از آتش سوزی احتمالاً یک انفجار رخ خواهد داد.

همه اینها باید در نظر گرفته شود و به همین دلیل مردم به طور فزاینده ای نگران آتش سوزی خودروهای برقی هستند. خوشبختانه سازمان آتش نشانی راهکارهای جدیدی برای مقابله با این وضعیت ایجاد کرده است. به عنوان مثال، اداره آتش نشانی در بدفوردشایر بریتانیا اعلام کرد که پس از تصادف با خودروی برقی یا آتش سوزی، یکی از خودروهای آتش نشانی حاضر در محل، تصمیمات لازم را برای خاموش کردن سریع آتش خواهد گرفت. این آژانس همچنین سیستمی را توسعه داده است که به آتش نشانان امکان می دهد مدل خودروی برقی حاضر در تصادف را شناسایی کنند و بدانند باتری و سوئیچ های جداکننده در کجا قرار دارند.

نظرات کارشناسان مختلفی در مورد بهترین روش اطفاء حریق خودروی برقی وجود دارد اما به طور کلی باید برای خنک شدن بسته باتری اقداماتی انجام داد. با این حال، این مانع از سوختن مجدد آتش نمی شود. همچنین باید اقدامات لازم برای مهار آتش سوزی انجام شود و ماشین های آتش نشانی باید به تجهیزاتی برای محافظت در برابر دودهای سمی مجهز شوند. تلاش برای مهار آتش با گازهای بی اثر جواب نمی دهد زیرا این نوع آتش به دلیل ماهیت شیمیایی خود نیازی به اکسیژن ندارد. محیط اطراف نیز باید از نظر وجود یا عدم وجود سلول های باتری آسیب دیده بررسی شود. این قطعات می توانند در اثر انفجار باتری به اطراف پرتاب شوند و سپس آتش بگیرند. در نهایت خودروی برقی شعله ور باید از صحنه و سایر وسایل نقلیه خارج شود. اقدامات سختگیرانه تری برای اطفای حریق ممکن است شامل غوطه ور شدن باشد، اما نباید از آب دریا برای این منظور استفاده کرد زیرا ممکن است گاز کلر آزاد شود.

همه اینها هشداردهنده و دلیل خوبی برای نخریدن یک خودروی الکتریکی به نظر می رسد، اما استاد دانشگاه نیوکاسل ترس در مورد آتش سوزی خودروهای برقی را رد می کند، به خصوص زمانی که با مزایا و فناوری های این محصولات مقایسه می شود.

می گوید:

من به عنوان کسی که در زمان تاسیس کارخانه باتری توسط نیسان کار می کردم، می گویم اگر پول داشتم، فردا یک نیسان لیف می خرم. لازم نیست نگران آتش سوزی های کوچک خودروهای الکتریکی باشیم، اما باید هوشیار باشیم. باتری های لیتیوم یون انرژی زیادی در فضای بسیار کوچک دارند. استفاده از این باتری ها از سال 2008 افزایش یافته است. ما باید مراقب باشیم

این استاد دانشگاه به عنوان بخشی از کمپینی برای افزایش آگاهی آتش نشانان در مورد آتش سوزی خودروهای برقی، مجموعه ای از سخنرانی ها را برای ادارات آتش نشانی بریتانیا ایراد کرد. او با توضیح ساختار باتری لیتیوم یونی شروع می کند. یک قطعه آلومینیوم به نام کاتد با یک ترکیب فلزی اکسید پوشیده شده است. این قسمت با یک قطعه مسی با پوشش گرافیتی به نام آند کار می کند. در حلال آلی بین کاتد و آند یک جداکننده پلاستیکی مخصوص با مقدار کمی افزودنی خاص وجود دارد و فقط سازنده باتری این را می داند. بسته به اینکه باتری شارژ می شود یا نه، یون های لیتیوم در آند و کاتد حرکت می کنند.

این استاد دانشگاه سپس مخاطب خود را شوکه می کند. یک سلول باتری حاوی 4.2 ولت شارژ است، اما حتی زمانی که شارژ خالی است، هنوز 2.5 ولت شارژ وجود دارد. نیسان لیف دارای 192 سلول در 24 ماژول است، در حالی که تسلا مدل S دارای بیش از 7000 سلول در 16 ماژول است. این مقدار زیادی انرژی است که در باتری ماشین وجود دارد. صرف نظر از پر یا خالی بودن باتری، خطر آزاد شدن غیرقابل کنترل این انرژی وجود دارد. در صورت وقوع آتش سوزی یا انفجار، بخار سمی مشخصه این آتش سوزی ها آزاد می شود. هیچ سیستم مدیریت باتری یا هیچ سیستم دیگری نمی تواند گرما را هنگام فرار متوقف کند. آتش باتری قابل کنترل است اما نمی توان آن را خاموش کرد.

آزمایش‌های مختلف نشان داده‌اند که چگونه باتری در یک تصادف آسیب دیده است. می گوید:

اگر باتری خودروی برقی آسیب ببیند، مطمئناً وضعیت خطرناکی پیش خواهد آمد.

بسته باتری به دلیل گرم شدن بیش از حد و شارژ شدن آتش می گیرد، اما نگرانی بیشتر این است که باتری خود به خود مشتعل شود. این استاد دانشگاه می افزاید:

حتی باتجربه‌ترین و حساس‌ترین تولیدکنندگان نیز می‌توانند تخلیه سلول‌های الکتریکی معیوب را از زیرسیستم کنترل کیفیت خود به دقت کنترل کنند.

شعله های باتری مانند یک مشعل سریع است و به همین دلیل استاد دانشگاه از مقامات مختلف می خواهد که خطر ایمنی خودروهای برقی را در مکان هایی مانند پارکینگ ها در نظر بگیرند. می گوید:

در حدود شش ماه گذشته سه ایستگاه اتوبوس در آلمان آتش گرفته است. تونل ها، پارکینگ ها، بنادر و…

نگران خودروهای کلاسیک مجهز به درایو الکتریکی. این استاد می گوید:

هیچ کس نمی داند باتری های لیتیوم یون مورد استفاده در این خودروها چقدر ایمن هستند و در حال حاضر هیچ آزمایش استانداردی برای بررسی وجود ندارد. برخی از باتری ها به بازار بازگشته اند. این باتری ها چقدر ایمن هستند؟ تحقیقات زیادی در مورد ایمنی باتری‌های لیتیوم یونی انجام شده است، اما همه باید از این موضوع آگاه باشند زیرا ما در حال حاضر در انتهای منحنی یادگیری قرار داریم.

سازمان آتش نشانی کپنهاگ دانمارک برای مقابله با آتش سوزی خودروهای برقی راه حل ویژه ای اندیشید. برای این کار ابزار ویژه ای ساخته شده است که دارای نازل های مخصوص در کف و کناره ها است و امکان پمپاژ آب را به داخل می دهد. پس از پر شدن محفظه، کانتینر و وسیله نقلیه در حال سوختن به مکان امنی منتقل می شوند و برای چند هفته رها می شوند تا خطر احتمالی برای اطرافیان از بین برود. سپس آب فیلتر شده و برای دفع ایمن تصفیه می شود.

[ad_2]

Patrick Hodges

کاوشگر دوستانه استاد موسیقی مغرور. درونگرای افراطی کارشناس سفر. نویسنده. متعصب غذای بی عذرخواهی

تماس با ما