اینتل جزئیات نسل بعدی پردازنده های مرکز داده – Zomit را منتشر کرد

[ad_1]

اینتل در رویدادی در روز سرمایه‌گذار 2022 از نقشه راه سرور جدید خود، چند تراشه جدید مرکز داده و یک نقشه راه دو جانبه که شامل مدل‌های متمرکز بر بهره‌وری است، رونمایی کرد. این تراشه‌های جدید Sierra Forest نام دارند و هسته‌های E را به مراکز داده اینتل زنون می‌آورند.

اینتل همچنین در نقشه راه خود به گسترش فرآیند اینتل 3 اشاره کرده است که نشان دهنده اعتماد روزافزون این شرکت به این فرآیند است. با توجه به اتفاقاتی که در این رویداد رخ داد، رقابت بین اینتل و ایمدی داغ خواهد شد. زیرا ایمدی در حال حاضر جایگاه برتری در مدیریت مرکز داده دارد.

interroadmap1

طبق نقشه راه جدید اینتل، استفاده از پردازنده های Granite Rapids یک سال به تعویق افتاده است و به نظر نمی رسد این شرکت تا سال 2024 از فرآیند UV (UV) برای تولید تراشه مرکز داده استفاده کند.

لازم به ذکر است که حتی معرفی یک نقشه راه روشن سرور یک گام بزرگ رو به جلو برای اینتل است. زیرا آخرین نقشه راه منتشر شده توسط تیم آبی که پیش از آن بیش از 90 درصد از بازار را در اختیار داشت، به نوامبر 2019 (نوامبر 2009) برمی گردد.

اینتل در حال حاضر آماده می شود تا پردازنده های Sapphire Rapids خود را در سه ماهه اول سال 2022 عرضه کند. این پردازنده ها مجهز به 56 پردازنده اینتل P-core هستند و با فرآیند ساخت اینتل 7 ساخته شده اند. این نسل از پردازنده ها از نظر هوش مصنوعی و امنیت عملکرد خوبی دارند و از رم DDR5 و پورت های ارتباطی جدید بر اساس استاندارد نسل پنجم PCIe پشتیبانی می کنند.

به گفته Tomshardware، پردازنده های Emerald Rapids با همان فرآیند ساخت (Intel 7) در سال 2023 عرضه خواهند شد. این پردازنده ها از Sapphire Rapids دوباره طراحی خواهند شد. این بدان معناست که تا آن زمان هیچ ریزمعماری جدیدی وجود نخواهد داشت.

interroadmap2

طبق تصویر بالا، اینتل نقشه راه خود را به دو مسیر مجزا تقسیم کرده است:

  • گذرگاه P-Core که به عنوان پردازنده‌های مرکز داده زنون سنتی شناخته می‌شود، مجهز به هسته‌هایی است که تنها سریع‌ترین معماری‌های اینتل را امکان‌پذیر می‌کنند.
  • مسیر E-Core اختصاص داده شده به تراشه های با هسته های کارآمد. درست مانند تراشه های آلدر لیک اینتل. این شرکت تعداد هسته های موجود در این مسیر را فاش نکرد. اما پردازنده های مجهز به هسته های بهره وری برای حداکثر بهره وری انرژی و چگالی عملکرد بهینه شده اند. بنابراین آنها بیشترین هسته را خواهند داشت. به گفته اینتل، این تراشه ها برای استقرار ابر محلی به درخواست بزرگترین مشتریان، شرکت های بزرگ و ارائه دهندگان خدمات ابری توسعه یافته اند.

با توجه به تصویر، ترکیبی از هسته های P و E در هیچ یک از دو تراشه مشاهده نمی شود. زیرا اینتل می گوید مشتریانش ترجیح می دهند هسته های مختلف را ترکیب نکنند و آنها را جدا نگه دارند. بنابراین، هر نوع تراشه به طور جداگانه مدیریت می شود.

نقشه راه در مقایسه با اینتل 2022 2023 2024
مدیران P-Core اینتل Sapphire Rapids – Intel 7 – 56 Cores Emerald Rapids – Intel 7 Granite Rapids – Intel 3
هسته های کاربردی P-Core Milan-X – 7 نانومتر | جنوا – 5 نانومتری – 96 هسته ? ?
اینتل E-Core Sierra Forest – Intel 3
کارایی هسته الکترونیکی برگامو – 5 نانومتر – 128 هسته

تراشه های مجهز به هسته های P برای ارائه عملکرد مناسب در هر هسته برای اجرای برنامه های کاربردی با تاخیر کم مانند هوش مصنوعی، محاسبات با کارایی بالا و پایگاه های داده استفاده می شوند. در مقابل، تراشه‌های E-Core برای به حداکثر رساندن بهره‌وری انرژی برای اجرای همزمان برنامه‌های با تأخیر بالا مانند استقرار ماشین‌های مجازی و تجزیه و تحلیل داده‌ها و خدمات فرانت‌اند طراحی شده‌اند.

عدم ترکیب این دو نوع هسته در یک تراشه به بهینه سازی بهتر سیستم ها برای نیازهای مشتری کمک می کند. همچنین، این رویکرد به اینتل اجازه می دهد تا قابلیت های مختلفی را بر روی هر نوع تراشه برای اجرای برنامه های خاص ارائه دهد. در میان تراشه های اینتل، Sierra Forest اولین خانواده تراشه های E-core است که با تراشه های P-core Granite Rapids سازگار است. به لطف فناوری محاسباتی اینتل، این تراشه ها از همان بایوس و نرم افزار پشتیبانی می کنند.

interroadmap3

تراشه های هسته اجرایی (P-Core) اینتل گرانیت رپید در سال 2024 با ریزمعماری جدید و فرآیند ساخت اینتل 3 عرضه خواهند شد. استفاده از فرآیند Intel 3 به این معنی نیست که فرآیند Intel 4 حذف شده است. این به این دلیل است که در فرآیند تولید تراشه های اینتل Meteor Lake از لیتوگرافی استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که فرآیند اینتل 3 تقریباً 18 درصد عملکرد بیشتری نسبت به فرآیند اینتل 4 ارائه می دهد. تراشه Sierra Forest نیز در سال 2024 با لیتوگرافی Intel 3 در دسترس خواهد بود.

مقالات مرتبط:

نقشه راه Zen 4 اکنون یک رقیب قدرتمند برای Intel Zen است. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، تراشه Sapphire Rapids با تراشه های Milan-X و Genoa رقابت خواهد کرد. تراشه اول در حال حاضر در بازار است و تراشه دوم که از حافظه DDR5 و فناوری نسل پنجم PCIe پشتیبانی می‌کند، علاوه بر هسته‌های Zen 4 با عملکرد فوق‌العاده 96 هسته‌ای، اواخر امسال در دسترس خواهد بود.

به نظر می رسد اینتل راه سختی در پیش دارد و در چند نسل آینده نبردی نزدیک برای آینده خواهد داشت. البته انتشار نقشه راه چند ساله این شرکت با محصولات جدید نشان دهنده اعتماد روزافزون اینتل به توانایی خود در اجرای این مسیر است.

[ad_2]

Howard Gaines

مزاحم عمومی کافه قهوه. موسیقی نینجا. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما