هر آنچه در مورد پردازنده های Ryzen 7000 می دانیم – Zomit

[ad_1]

سال 2022 با راه اندازی پردازنده های قابل حمل Ryzen 6000 و طراحی شگفت انگیز V-Cache سه بعدی پردازنده های Ryzen 5000 آغاز شد. اما انقلاب اصلی این شرکت توسط نسل بعدی پردازنده های مشاور هدایت خواهد شد. سال 2022 یک سال هیجان انگیز در رقابت بین درآمد و اینتل برای ارائه بهترین پردازنده بازی است و انتظار می رود این شرکت ها پردازنده های پیشرفته خود را تا پایان سال جاری عرضه کنند.

با وجود عملکرد قوی پردازنده‌های Ryzen 5000 مبتنی بر معماری Zen 3، همه در رایانه‌های شخصی بازی همچنان مشتاق معرفی معماری Zen 4 هستند. اینتل Raptor Lake رقیب قدرتمندی برای پردازنده‌های نسل سیزدهم است زیرا نسل بعدی پردازنده‌های Reizen Imedi از فناوری نسل پنجم PCIe و رم بازی DDR5 در نیمه دوم سال 2022 پشتیبانی خواهند کرد.

مقاله مرتبط:

با این حال، باید توجه داشت که ترکیبی از V-Cache سه بعدی و فرآیند ساخت 5 نانومتری در پردازنده‌های Ryzen 7000 می‌تواند تراشه‌های تیم قرمز را از تراشه‌های تیم آبی و پردازنده‌های Ryzen مبتنی بر معماری Zen 4 با گرافیک ایده‌آل برای بهترین کارت متمایز کند. مانند پردازنده های گرافیکی سری RTX 4000 انویدیا.

Iamudi در نمایشگاه CES 2022 سرانجام از معماری نسل بعدی پردازنده های Zen 4 خود رونمایی کرد. از این معماری در تولید پردازنده های Ryzen 7000 استفاده شده است. ایامودی در این نمایشگاه تنها برخی از جزئیات فنی پردازنده های نسل بعدی خود را معرفی کرد و از ارائه رسمی اعداد بنچمارک در مورد فرکانس های زمانی خودداری کرد.

در این مقاله، همه چیزهایی را که قبلاً در مورد پردازنده های Ryzen 7000 مبتنی بر معماری Zen 4 می دانیم، به شما خواهیم گفت.

موضوعاتی که در این مقاله خواهید خواند

قیمت و تاریخ عرضه پردازنده های Ryzen 7000

تاریخ انتشار ryzen-7000-zen-4-cpus-قیمت

پردازنده های Ryzen 7000 بر اساس معماری Zen 4 ساخته شده اند اسم رمز رافائل (رافائل) شناخته شده است. این پردازنده‌ها جایگزین پردازنده‌های Ryzen 5000 با اسم رمز Vermeer خواهند شد و با فرآیند تولید جدید، سرعت کلاک بالاتر، قابلیت‌های گسترده و سخت‌افزار بسیار پیشرفته، می‌توانند مهم‌ترین آنها از زمان عرضه تراشه‌های رایزن نسل اول باشند. در سال 2017 بودن. ایامادی در نمایشگاه CES 2022 تایید کرد که پردازنده‌های Ryzen 7000 بر اساس معماری Zen 4 ساخته شده‌اند. نیمه دوم سال 2022 پیشنهاد شده؛ اما او تاریخ دقیق این انتشار را نگفته است.

مقاله مرتبط:

مدیر عامل این شرکت، لیزا سو، در گزارش خود برای سه ماهه چهارم سال 2021، به سرمایه گذاری خود در شرکت خود اشاره کرد و همچنین تاکید کرد که پردازنده های جدید و پردازنده های گرافیکی RDNA 3 در سال 2022 راه اندازی خواهند شد. این پردازنده های جدید این شرکت است پاییز 1401 و برای رقابت با تراشه های روتور Leak اینتل معرفی خواهد شد.

با توجه به تاریخچه قیمت گذاری Red Team، انتظار می رود که قیمت کارخانه پردازنده های Ryzen 7000 تفاوت چندانی با نسل قبلی نداشته باشد. در رنج قیمتی مشابه نسل قبل معرفی شود؛ البته در این بین عواملی مانند بحران کمبود تراشه و افزایش هزینه های تولید کارخانه و تقاضای بالا ممکن است باعث افزایش جزئی قیمت پردازنده های نسل جدید شود. در زیر، قیمت پردازنده های Ryzen 5000 در اوایل سال 2022 را برای مقایسه بهتر ببینید:

  • Ryzen 5 5600X معادل 280 دلار است
  • Ryzen 7 5800X برابر یا 380 دلار
  • Ryzen 9 5900X معادل 520 دلار است
  • Ryzen 9 5950X معادل 750 دلار است

معماری ذن 4

    amd-ryzen-7000-zen-4

پردازنده های Ryzen 7000 بر اساس معماری Zen 4 ساخته شده اند. در واقع، این همان ریزمعماری Zen است که در پردازنده های Ryzen 1000 و معماری پیشرفته طراحی تراشه پیشرفته Zen 2 استفاده شده است. فرآیند جدید بافت 5 نانومتری انجام شده.

لیتوگرافی 5 نانومتری که با نام T5 در N5 شناخته می شود 15 درصد افزایش سرعت و چگالی ترانزیستور 1.8 برابر در مقایسه با N7 (لیتوگرافی 7 نانومتری) و 30 درصد انرژی کمتر مصرف شود؛ البته این بدان معنا نیست که معماری Zen 4 به طور کامل با این پیشرفت ها مطابقت دارد. در واقع اشتباه نیست اگر بگوییم ایمدی خیلی سریعتر به این طراحی می رسد.

در مقابل، آخرین پردازنده‌های نسل دوازدهم Alder Lake بر اساس فرآیند 10 نانومتری ساخته شده‌اند که پیشرفتی بلامنازع در عملکرد وات و راندمان حرارتی پردازنده‌های دسکتاپ است.

مقاله مرتبط:

نکته برجسته بعدی در معماری Zen 4 افزایش 1.8 برابری در تراکم ترانزیستور است که نه تنها به بهبود عملکرد و کارایی کمک می کند. همچنین می تواند در طراحی یک سوکت جدید موثر باشد.

در ژانویه 2022، ایامادی فناوری VCache‌ 3D را برای پردازنده‌های Ryzen 5000 معرفی کرد. این فناوری نسبت به فناوری کش دوبعدی پیشرفت قابل توجهی دارد. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا پردازنده های نسل جدید از این فناوری استفاده خواهند کرد یا خیر. اگر پردازنده های Ryzen 7000 با VCash سه بعدی در دسترس نباشد، به احتمال زیاد کمی بعد در اقدامی مشابه، این فناوری را در قالب طراحی مجدد برای این نسل از پردازنده ها معرفی خواهد کرد.

عملکرد پردازنده های Ryzen 7000

    مشخصات amd-ryzen-7000-zen-4

هنوز نمی توان عملکرد پردازنده های Ryzen 7000 را با اطمینان ارزیابی کرد. البته برخی شایعات می گویند که استفاده از معماری Zen 4 می تواند عملکرد تک هسته ای این پردازنده ها را تا 25 درصد افزایش دهد و عملکرد کلی نسبت به نسل قبل 40 درصد بهبود ببخش.

طبق شایعات، فرکانس بوست کامل هسته این سری پردازنده 5 گیگاهرتز تخمین زده شده است و رویدادی در CES 2022 با اجرای دموی بازی این موضوع را تایید کرد. تیم Red یک نسخه آزمایشی 1080p Halo: Infinite را بر روی نمونه اولیه سری Ryzen 7000 و تمام هسته‌ها منتشر کرده است. فرکانس تقویت 5 گیگاهرتز وجود داشت.

این نمایش چیز زیادی در مورد عملکرد خام پردازنده های سری Ryzen 7000 نمی گوید. با این حال، اگر اختراع بتواند به تمام هسته های نمونه این سری پردازنده در فرکانس حداکثر 5 گیگاهرتز برسد. بنابراین ممکن است پس از انتشار رسمی شاهد فرکانس های بیشتری باشیم.

برخی گزارش‌ها افزایش تعداد هسته‌های پردازنده‌های نسل بعدی را نشان می‌دهند و می‌توان انتظار داشت که نسبت به 16 هسته و 32 هسته فعلی کمی افزایش یابد. با این حال، حتی اگر تیم قرمز تعداد هسته‌ها را افزایش ندهد، به نظر می‌رسد که تمرکز بیشتری روی ساخت پردازنده‌های نسل بعدی خواهد داشت. عملکرد هر هسته را بهبود بخشید او سپرده شد.

افزایش فرکانس زمانی بالای 5 گیگاهرتز در حالت Boost، همراه با مزایای استفاده از فرآیند جدید T-Making، خود پیشرفت بزرگی است.

با توجه به اینکه پردازنده های Intel Alder Lake انرژی زیادی مصرف می کنند، Iamedi ممکن است روی پردازنده های مبتنی بر Zen 4 با مصرف انرژی یکسان عملکرد بهتری داشته باشد. البته، تیم قرمز باید به تلاش خود ادامه دهد تا با پردازنده های نسل سیزدهم تیم آبی Raptor Lake رقابت کند و جهش عملکردی قابل توجهی داشته باشد.

پردازنده های Ryzen 7000 از حافظه دو کاناله DDR5 نیز بهره می برند که پهنای باند زیادی را در مقایسه با حافظه DDR4 پردازنده های Ryzen 5000 ارائه می دهد. با کمک فناوری Infinite Fabric با سرعت فوق العاده، این حافظه نسل بعدی می تواند با پاسخ به نیاز به حافظه بیشتر در پردازنده های Ryzen، عملکرد بهتری نسبت به قبل ارائه دهد. فناوری Infinity Fabric یک فناوری اختصاصی است که برای ارتباط کامل‌تر بین CPU و GPU استفاده می‌شود.

پردازنده های Ryzen 7000 مربع هستند و مجهز به پخش کننده حرارت یکپارچه (IHS) هستند. این پردازنده ها از نظر طول، عرض و ارتفاع مشابه پردازنده های فعلی رایزن هستند و تمام لبه های آن مهر و موم شده است. بنابراین، نیازی به استفاده از ماده رابط حرارتی (TIM) نیست. بنابراین خنک کننده های فعلی با پردازنده های Ryzen 7000 سازگاری کامل خواهند داشت. ماده رابط حرارتی (TIM) ماده ای است که بین دو جزء قرار می گیرد تا پیوند حرارتی بین آنها افزایش یابد.

چیپست و سوکت جدید در پردازنده های Ryzen 7000

ویژگی amd-ryzen-5000

با عرضه نسل بعدی پردازنده های Ryzen 7000، Iamadi سوکت قبلی AM4 خود را منسوخ می کند. این سوکت از زمان عرضه پردازنده های نسل اول رایزن مورد استفاده قرار گرفته و تا زمان معرفی پردازنده های نسل بعدی حدود 5 سال از عمر آن می گذرد. سوکت ورودی جدید یا AM5 LGA 1718 و طراحی آرایه مش با پین های پردازنده روی مادربرد استفاده می کند.

در واقع سوکت سوئیچ PGA به LGA یکی از تغییرات بزرگ پلتفرم AM5 در پردازنده های Ryzen 7000 است. این پلتفرم از سوکت 1718 LGA استفاده می کند و سوکت LGA 1700 نسل دوازدهم پردازنده های Alder Lake Intel 18 پین اضافی را برای اتصال به پردازنده ها فراهم می کند.

مقاله مرتبط:

طراحی سوکت PGA AM4 تنها 1331 پین برای اتصال به پردازنده داشت. در حالی که طراحی سوکت AM5 LGA از تراکم پین بالاتر پشتیبانی می‌کند، این پین‌های اضافی از حافظه DDR5 و فناوری نسل پنجم PCIExpress نیز پشتیبانی می‌کنند و عملکرد کلی CPU را بهبود می‌بخشند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، علی‌رغم طراحی جدید، دستگاه‌ها از همان اندازه سوکت قبلی یعنی 40 میلی‌متر در 40 میلی‌متر استفاده می‌کنند، در این حالت می‌توان از سیستم‌های خنک‌کننده سازگار با سوکت AM4 برای سوکت‌های AM5 نیز استفاده کرد.

آرایه مش نوعی طراحی بسته روی سطح برای مدارهای مجتمع (IC) است.

گرافیک یکپارچه و پردازنده های شتاب (APU) بر اساس معماری Zen 4

radeon-rx-6700

اختراعات مشابه نسل های قبلی به احتمال زیاد طیف گسترده ای از پردازنده های شتاب (APU) را با معماری Zen 4 مجهز به گرافیک یکپارچه راه اندازی خواهند کرد. برخی شایعات می گویند که تیم قرمز در این نسل گرافیک یکپارچه به طور کلی و دیگران ادعا می کنند که “پشتیبانی هیبریدی GFX” به پردازنده های Ryzen 7000 اضافه خواهد شد. تمامی این شایعات تایید می کنند که پردازنده های Ryzen 7000 با گرافیک یکپارچه عرضه خواهند شد.

علاوه بر این، برخی گزارش‌ها به استفاده از معماری GPU RDNA 2 برای ارائه گرافیک یکپارچه اشاره می‌کنند. RDNA 2 همان معماری است که در کارت‌های گرافیک Radeon RX 6000 و کنسول‌های X-Series X و PlayStation 5 استفاده شده است و اگر پردازنده‌های جدید Red Team با این گرافیک‌ها عرضه شوند، اجرای فوق العاده در سطح ابتدایی برای بازی خواهد داشت. برای همه مقاصد وجود پورت USB 4 را در معماری Zen 4 تایید کنید. پشتیبانی از کارت گرافیک خارجی همچنین برای اولین بار در پردازنده ها.

تست پردازنده RYZEN 7000

بنچمارک های گزارش شده برای پردازنده های رایزن بر اساس معماری Zen 4 نشان می دهد که عملکرد کلی این پردازنده ها 25 درصد و عملکرد آنها نسبت به معماری Zen 3 حدود 40 درصد افزایش یافته است که دور از واقعیت نیست.7000 به راحتی شکست می خورد نسل دوازدهم اینتل پردازنده ها در واقع رقیب اصلی این نسل از پردازنده ها، پردازنده های نسل سیزدهم Raptor Lake اینتل هستند.

راه حل

ryzensocket01

نسل دوازدهم پردازنده‌های Alder Lake اینتل از پردازنده‌های فعلی Ryzen 5000 پیشی گرفته‌اند و Core i5-12600K در حال حاضر بهترین پردازنده موجود در بازار است و پس از آن Ryzen 5 5600X قرار دارد. انتظار می رود فناوری 3D VCache این شکاف را پر کند. اما رقبای اصلی، پردازنده های نسل دوازدهم اینتل سری Ryzen 7000 هستند که به راحتی می توانند Alder Lake را شکست دهند.

[ad_2]

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما