چرا ایران رتبه اول ناامنی بدافزار را در جهان دارد؟

[ad_1]

بر اساس گزارش کسپرسکی، این پنجمین سالی است که ایران در جدول غیبت قرار دارد. امنیت در دامنه بدافزار قرار دارد. به گفته کارشناسان امنیت سایبری، همه گیری کرونا و افزایش استفاده کودکان و سالمندان از اینترنت یکی از دلایل این ماه گرفتگی است. فضای ساکن تحصیلات; بیشترین تأثیر را در فضای بدافزار دارد.

کارشناسان امنیت سایبری پس از بررسی این 5 سال تاکید می کنند که دلیل اصلی این امر عدم آموزش کاربران است. از سوی دیگر، آنها معتقدند که این عدم آموزش باعث می شود تا کاربران گوشی های هوشمند قبل از نصب، اطلاعات کافی در مورد اپلیکیشن ها نداشته باشند.

در همین حال بدافزارها و تبلیغات باعث سردرگمی کاربران می شود. بنابراین پاشنه آشیل امنیت اطلاعات گوشی های هوشمند در ایران عدم آموزش و بی توجهی دستگاه های دولتی ذیربط به این موضوع است.

اما خوشبختانه با توجه به این موضوع اخیر، حملات سایبری چند مورد بوده است و این نگرانی ها را تشدید کرده است.

همیشه جایی برای آموزش وجود دارد

جواد دادگر کارشناس امنیت با اشاره به گزارش منتشر شده توسط کسپرسکی وی گفت: این پنجمین سال متوالی است که ایران در این فهرست قرار می گیرد. بد افزارتلفن های همراه در وهله اول قرار دارند.

وی با اشاره به دلایل رتبه ایران گفت: آموزش یکی از مهم ترین بخش های تامین امنیت سایبری است. در واقع، آموزش کاربران به درستی انجام نشد.»

به گفته وی، اطلاع رسانی و آموزش کافی برای کاربران در مراکزی مانند صدا و سیما وجود ندارد و همین امر باعث شده است تا نسبت به خطراتی که در این زمینه وجود دارد آگاهی کافی نداشته باشند.

با تاکید بر ضرورت قضاوت کنید تحصیلات فرگ گفت: یکی دیگر از دلایلی که ایران برای پنج سال متوالی این رتبه را حفظ کرده است، استفاده از کاربران غیررسمی بازار است. کاربران گوشی های هوشمند، به ویژه کاربران اندرویدی، به طور قابل توجهی از بازارهای ثبت نشده سود می برند. این موضوع عفونت بدافزار “به طور قابل توجهی افزایش می یابد.”

او با اشاره به کلاهبرداری های فیشینگ در ایران گفت: «تعداد توسعه دهندگان». بد افزار و استفاده از آن برای فیشینگ در ایران بسیار رایج است. یکی از دلایل آن مدل شبکه بانکی کشور است».

استفاده از آنتی ویروس پیشرفته

به این سوال پاسخ داد که استفاده از آن مشکل است آنتی ویروسوی گفت: ما آموزش مناسبی در این زمینه نداریم. با این حال روند آموزشی مناسب تاثیر بسزایی در کنترل این آلودگی دارد.»

به گفته وی، افراد بسیار کمی به فکر آموزش هستند. امنیت سایبری اطلاعات می دهند البته مخاطبان هدف آنها نیز بسیار کم است. از این رو انتظار می رود رادیو با توجه به اینکه مخاطبان زیادی از اقشار مختلف دارد، در این زمینه فعال باشد.

قاضی با اشاره به نحوه نصب اپلیکیشن های مختلف توسط کاربران گفت: کاربران اطلاعات کافی در مورد خطرات منطقه دارند. امنیت اطلاعات آنها تهدید نمی شوند بنابراین هیچ برنامه ای را نصب کنید و خود را در معرض دید قرار دهید خطر قرار دادن.”

با اشاره به بحث آلودگی تبلیغاتی وی گفت: در گوشی های هوشمند، این تبلیغات روی گوشی بارگذاری می شود و برای کسب درآمد از این طریق و نمایش تبلیغات به شکلی آزاردهنده به کاربران بارگذاری می شود.

بومی سازی کنید و فراموش کنید

بومی سازی و استفاده از محصولات داخلی در سال های اخیر بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. این زمانی است که انتظار می رود با توجه به حجم تبلیغات و توجه نهادهای مسئول به بومی سازی، توسعه آنتی ویروس بومی جدی گرفته شود.

حال این سوال با وجود سختی مطالعه مطرح می شود. آنتی ویروس هاوی در غیاب قاضی در پاسخ به این سوال که در نمونه های خارجی، داخلی و داخلی چقدر در این زمینه فعال بوده است؟نتی ویروس وی با اشاره به تلفن همراه گفت: البته باید به این موضوع نیز به طور کلی پرداخته شود. آنتی ویروستلفن های همراه به اندازه رایانه های رومیزی محبوب نیستند.

وی با اشاره به اینکه این آنتی ویروس روی دستگاه های تلفن همراه بسیار خوب کار می کند، گفت: «این وضعیتی است که محبوبیت آنتی ویروس موبایل به دلیل الگوی نصب اپلیکیشن موبایل بسیار کم است.

قاضی با اشاره به خدماتی که به کاربر امکان کنترل امنیت اپلیکیشن را می دهد، گفت: برای محافظت از امنیت اطلاعات و داده ها در فضای موبایل، استفاده از چنین فضایی بیشتر از نصب خود آنتی ویروس رایج است.

آیا دولت به اندازه کافی هوشیار است؟

در ماه های اخیر، بیش از هر زمان دیگری شاهد هک شدن سیستم های سازمان های دولتی بوده ایم. این موضوع نگرانی هایی را در مورد عملکرد ضعیف سازمان های دولتی ایجاد کرده است. اما دلیل آن چیست؟ آیا دستگاه های دولتی به افراد متخصص در این زمینه دسترسی ندارند یا این موضوع برای دستگاه های دولتی خیلی جدی نیست؟

قاضی در پاسخ به این سوال خاطرنشان کرد که این وضعیت باید حفظ شود. امنیت او گفت: “عدم ارائه توصیه های مناسب به تصمیم گیرندگان منجر به دست کم گرفتن امنیت سایبری در بخش موبایل و دسکتاپ خواهد شد.” دلیلش هم این است که متخصصی در این زمینه وجود ندارد و مهاجرت می کنند».

به گفته وی این موضوع منجر به عدم آموزش و حمایت همه جانبه می شود. پروژه های امنیتی و سطح تحصیل کرده و در نهایت امنیت سایبری بسیار کاهش می یابد.

این کارشناس امنیتی با تاکید بر اهمیت فعالیت ارگان های رسمی و دولتی در این دوره آموزشی، گفت: این عدم آگاهی و آموزش به حدی است که کاربران هنوز اهمیت به روز رسانی اپلیکیشن های گوشی خود را نمی دانند و نمی دانند که باید دستگاه های خود را به آخرین نسخه به روز کنند. چه باید کرد.”

وی از سوی دیگر با تاکید بر ضعف روند تنظیمی و قانونگذاری، گفت: یکی از مشکلات این حوزه عدم آشنایی و آگاهی تصمیم گیران و قانونگذاران است.

این در حالی است که ایران برای پنجمین سال متوالی همچنان با جایگاه بعدی خود یعنی چین با میزان آلودگی 28.86 درصد اختلاف چشمگیری دارد. بیش از 42 درصد بدافزارهای شناسایی شده بدافزار، 35 درصد خطر و 19 درصد بدافزار هستند.

البته این آمار در مورد کاربران کسپرسکی صدق می کند و متاسفانه کارشناسان معتقدند اکثر کاربرانی که از آنتی ویروس استفاده نمی کنند احتمالا وضعیت بدتری دارند.

[ad_2]

Morgan Bullock

هاردکور الکل ماون. علاقه مند شدید به اینترنت دوست داشتنی توییتر متعصب. دردسر ساز.

تماس با ما